🇬🇧 English version
Teória digitálnych hier je najmladší študijný program na FMK, ktorý odštartoval v akademickom roku 2015/2016. Jeho cieľom je reflektovať aktuálne trendy v hernom vývoji, ktoré identifikujú hry ako najnovší globálny komunikačný fenomén a pripravovať odborníkov zameraných na oblasť produkcie, distribúcie a spotreby digitálnych hier.
Hry už dávno nie sú len zábavkou hŕstky nadšencov, ale postupne dobiehajú mierou spotreby aj objemom investícií ostatné odvetvia zábavného priemyslu. Rozširujú o interaktívny rozmer oblasť audiovizuálneho umenia a športu. Stávajú sa v najrôznejších podobách súčasťou každodenného života bežných ľudí, čím vytvárajú priestor pre uplatnenie absolventov mediálnych štúdií a tiež podnecujú vznik celkom nových pracovných príležitostí, na ktoré zatiaľ komplexne nepripravuje žiadna škola v strednej a východnej Európe.
Úlohou študijného programu je zorientovať študentov v aktuálnom stave herného priemyslu, umožniť im pochopiť špecifiká jeho fungovania a pripraviť ich na ďalší rozvoj vo zvolenej oblasti záujmu. Okrem odborníkov z oblasti hier na programe participujú pedagógovia z masmediálnej, marketingovej a umeleckej katedry. Ich predmety dopĺňajú a rozširujú možnosti uplatnenia, no predovšetkým vytvárajú predpoklady pre schopnosť prispôsobiť sa meniacim podmienkam na tomto rýchlo sa rozvíjajúcom trhu.
Teória
Predmety, ktoré tvoria povinnú súčasť štúdia, sú zamerané na:
- Spoznanie histórie a pochopenie úlohy hier v spoločnosti,
- získanie prehľadu v oblasti mediálneho a marketingového prostredia,
- osvojenie si základných zručností nevyhnutných k tvorbe rôznych druhov mediálnych obsahov,
- výskum súvisiaci s hraním a hrami, ktorý je základom pre diskusiu o budúcom vývoji,
- vytvorenie priestoru pre ďalší rozvoj v zvolenej oblasti s ohľadom na preferencie a schopnosti konkrétneho študenta (matematika nie je povinná, rovnako ako nie je povinné vystupovanie pred kamerou, tvorba grafiky či hudby – sú však vhodné podmienky pre rozvoj v ľubovoľnej z týchto a mnohých ďalších oblastí),
- Od akademického roka 2019/2020 sú v rozvrhu zaradené predmety zamerané na vývoj hier a tiež kompetitívne hranie.
Prax
Teóriu dopĺňa bohatá prax:
Napriek tomu, že názov odboru indikuje teoretické zameranie, študenti sa môžu zapájať do širokého spektra dobrovoľných praktických aktivít:
- Organizácia herného festivalu UniCon, Trnava Game Days, ModelCon.
- Tvorba hier v rámci aktivít štúdia TEDI Games.
- E-športový klub TEDI BEARS, ktorý reprezentuje školu na rôznych turnajoch.
- Účasť na herných jamoch ako LAG Jam (PL), Bratislava Game Jam, Game Days Game Jam, CS Game Jam.
- Organizácia Global Game Jam Slovakia a pravidelných školských jamov a hackatonov.
Global Game Jam Slovakia Aftermovie. Cítiš to? Tú príjemnú atmosféru? Ten pokoj a pohodu? My určite… ešte doteraz.Vďaka vám všetkým, snáď sa vidíme aj o rok.
Uverejnil používateľ TEDI Games Pondelok 28. januára 2019
- Exkurzie na významné domáce a zahraničné podujatia súvisiace s herným priemyslom
(Digital Dragons, 4Games, MČR / MSR, Y-Games, Dreamhack, IEM, Comic Con, atď.), - Stáže a kurzy v spolupráci s Pixel Federation (v minulosti SkillDrill, teraz Butterfly Effect) a LevelUP,
- Experimentálna výučba tvorby hier v rámci projektu GameCraft,
- Spolupráca s IGN na produkcii relácie Weekly Fix (2018)
- Medzinárodé projekty a výmenné pobyty s University Of Silesia, Katowice, Ritsumeikan University, Kyoto a Asia Pacific University of Technology & Innovation, Kuala Lumpur (prebiehajú rokovania s ďalšími),
- Intenzívna spolupráca so Slovenskou asociáciou developerov, Slovenským centrom dizajnu a Trnavským herným cechom.
Všetky potrebné informácie o prijímačkách na tento a ďalšie programy nájdeš na tejto stránke. Ak máš akékoľvek otázky, neváhaj nám ich napísať cez našu facebookovú stránku alebo live chat.
Uplatnenie
Čo po škole?
V rýchlo sa meniacom svete je ťažké povedať, ako bude vyzerať pracovný trh o 3, či 5 rokov. Špecifické potreby aj pozície sa menia, ale stále platí, že kariérne vyhliadky našich absolventov sú výborné. Digitálne hry a elektronický šport sú najrýchlejšie rastúcim segmentom kreatívneho priemyslu a Slovensko má výborné predpoklady, aby z tohto trendu ťažilo. FMK roky pripravuje svojich absolventov nie len na prácu v odbore médií a marketingu, ale stará sa aj o budovanie siete kontaktov, ktorá umožňuje šikovným študentom preskočiť hľadanie práce v inzercii a dostať sa na zaujímavé pozície nielen v hernom priemysle. Fakt, že náš odbor vznikol na humanitnej fakulte umožňuje študentom smerovať svoj rozvoj kdekoľvek na osi medzi technickým a umeleckým vzdelaním, ktoré poskytujú iné univerzity a zároveň mať celkový prehľad o dianí hernom svete. Štúdiom na tomto odbore a participáciou na spomenutých aktivitách sa naši študenti môžu pripravovať napríklad na tieto pozícíe:
Herný teoretik / žurnalista
Teoreticky zamerané predmety poskytujú základ pre fundovanú prácu v oblasti hernej žurnalistky a poskytujú vyćhodisko pre ďalšie prehlbovanie vedomostí, praticipáciu na výskumných projektoch a prípadnú akademickú kariéru v oblasti herných štúdií, ktorú je možné ďalej rozvíjať prostredníctvom doktorandského štúdia priamo na škole, alebo v zahraničí.
Generalista / Špecialista v hernom vývoji
Študijný program poskytuje predpoklady pre získanie základného povedomia o fungovaní jednotlivých špeciálizácií (programovanie, grafika, animácia a zvuk), ktoré je nevyhnutné pre prácu v oblasti DevOps či testingu, ale necháva otvorené dvere aj rozvoju tzv. T-shaped špecializácii vo vybranej oblasti, ktorej sa študent môže individuálne venovať v rámci projektovo orientovaných predmetov a pridružených aktivít zameraných na herný vývoj. Program na rozdiel od špecializovaných odborov nekladie nároky na predchádzajúce znalosti v týchto oblastiach.
Tvoriť hry je poslanie, hovorí absolventka TEDI Dejna Fašungová
Comunity / Event / Social media manager
Kombinácia predmetov z oblastí médií (dizajn, fotografia, video, streaming) a marketingu (kampane, sociálne siete), ktorá je súčasťou študijného programu vytvára podmienky pre zvladnutie špecifických požiadaviek v oblasti budovania a správy herných komunít, ako aj širšieho uplatnenia v prudko rastúcom segmente herného marketingu, pričom väčšinu z ich je možné aplikovať aj mimo herného segmentu.
Absolventka TEDI Paula Setnická: Festival UniCon bol môj skokanský mostík
E-sportový menežér / tréner / profesionálny hráč
Program poskytuje možnosti pre individuálny rozvoj schopností nielen v oblasti vývoja. Ale aj samotného hrania hier, ktoré predstavuje jednu z kariérnych možností pre študentov, ktorí sa v tejto oblasti chcú ďalej rozvíjať. Na škole fungujú esportové teamy a jej študenti aktívne participujú na organizácii herných podujatí a rozvoji elektronického športu na rôznych pozíciach na základe preferencí a vlastných schopností.
Uplatnenie mimo herného priemyslu
Okrem toho odbor poskytuje cenné vedomosti uplatniteľné mimo herného priemyslu, nakoľko herné mechaniky sú prítomné takmer v každej oblasti digitálneho aj toho tradičného sveta a ich znalosť poskytuje konkurenčnú výhodu firmám, ktoré si chcú získať a udržať svojich zákazníkov.