easter eggs

Veselú Veľkú noc!

Okrem priania príjemného prežitia veľkonočných sviatkov prinášame aj podcast atteliéru o tzv. easter eggoch, ktorý zrejme najviac poteší ľudí z TEDI.

#FMKpeople, milé kolegyne a kolegovia, pedagogičky, pedagógovia aj ostatné zamestnankyne a zamestnanci, študentky a študenti! Všetkým prajeme veselú Veľkú noc, príjemné a pokojné sviatočné dni. Oddýchnite si a načerpajte energiu do nadchádzajúceho obdobia.

Nezabudnite, že v utorok budú ešte prázdniny. V škole sa opäť uvidíme v stredu 3. apríla.

Čo sú vlastne tie easter eggy?

V súvislosti s Veľkou nocou vznikol minulý rok v atteliéri podcast o easter eggoch v hrách. Tie vraj nie sú prvoplánové a niektoré sa nepodarilo nájsť ani po niekoľkých rokoch; autori sa pozreli na prvý easter egg aj na to, ako došlo k jeho veľkonočnému pomenovaniu. Podcast pripravili Monika Cihlářová a Adam Kysler, obaja aktuálne študujúci na doktorandskom stupni na Katedre digitálnych hier

Hľadanie veľkonočných vajec nemá korene v Amerike, ale v Európe. Predtým, ako k nám prišla šibačka, sa kraslice hľadali aj u nás – tento zvyk sme prebrali od Germánov, ktorí oslavovali príchod jari. Uctievali bohyňu plodnosti Eoster, od ktorej pochádza dnešný názov Easter.

 

Nie všade nové zvyky nahradili tie staré, a tak sa dodnes vo viacerých krajinách hľadajú vajcia. V podcaste sme si pripravili históriu easter eggov v hrách a uviedli zopár takých, ktoré ich najviac zaujali aj z hier ako World of Warcraft, The Last of Us, séria Grand Theft Auto, Uncharted, Kingdome Come Deliverance, Far Cry a iných.

Prvý svojho mena

V roku 1979 vytvoril Warren Robinett hru Adventure, v ktorej ale nemohol umiestniť svoje meno pre politiku firmy Atari, pre ktorú práve pracoval. Spoločnosť vtedy nepovoľovala tvorcom kredity. Robinett však ukryl do hry nápis „Túto hru vytvoril Warren Robinett“, ktorá sa zobrazila, až keď hráč prešiel avatarom po špecifickom pixeli.

O nejaký čas neskôr, keď hráči túto správu našli, chcelo Atari hru stiahnuť. Nakoniec ju ale nestiahli a vedúci oddelenia vývoja softvéru Steve Wright oznámil, že tieto skryté správy zakomponujú aj do ďalších svojich hier. Bol tiež prvým, kto ich označil ako easter eggs – podľa tradície ich hľadania.

» Vypočujte si podcast alebo si viac prečítajte na webe atteliéru.

Zdroj titulnej foto: unsplash.com