Absolvent marketingu Maroš: Študenti by mali skúšať vlastné projekty, aby zažili pocit zodpovednosti, ale aj fail

Maroš Hamorský je absolventom marketingovej komunikácie. Už počas školy mal kontakt s praxou, a dokonca organizoval súťaž v online marketingu. Mimoriadne úspešný bývalý študent porozprával aj o tom, prečo treba mať vlastné projekty a aký človek sa hodí do reklamnej agentúry.

Ešte ako študent FMK si založil so spolužiakmi súťaž v online marketingu Doska. Väčšina študentov sa do súťaží zapája, neorganizuje ich. Prečo ste sa rozhodli založiť Dosku?
V čase, keď sme boli ešte na prvom stupni vysokoškolského štúdia, bol online marketing na vzostupe. Veľa sme o ňom čítali, študovali, no naše teoretické poznatky sme nemali kde využiť, keďže ostatné študentské súťaže mali väčšinou v zadaní vymyslieť print alebo televízny spot. Preto sme sa rozhodli urobiť si vlastnú súťaž, ktorá bude len o online marketingu.

Nie je vám ľúto, že Doska už nefunguje respektíve neplánujete ju obnoviť?
Ľúto nám to, samozrejme je, ale z časového hľadiska nám to už nevychádzalo. Všetci sme sa zamestnali v reklamných agentúrach, na organizáciu súťaže už nebol čas. Rozmýšľali sme aj o tom, že to posunieme mladším spolužiakom, no nenašli sme vhodných adeptov.

So spolužiakmi na Doske. Zdroj: archív M.H.

Prečo by mali študenti skúšať realizovať aj svoje vlastné projekty?
Naučia sa veľmi veľa: či už to bude komunikácia s partnermi/firmami, alebo si vyskúšajú, aké je to mať zodpovednosť za niečo, čo je ich vlastné, alebo zažijú pocit failu či zadosťučinenia. Taktiež budú mať cennú položku do svojho životopisu.

Už počas školy si absolvoval množstvo praxe (SAV, Zaraguza). Na akej pozícii odporúčaš stážovať študentom, ktorí sa chcú venovať kreatíve?
Študentom odporúčam stážovať na pozícii ako copywriter, graphic designer, stratég alebo social media manager. Sú to pozície, ktoré sa stretávajú s reklamnou kreatívou na dennej báze.

Aké schopnosti by si mal každý kreatívec v reklame rozvíjať?
Všetky 🙂 Dobrý kreatívec je všestranný človek, ktorý veľa číta, pozerá filmy/seriály, počúva hudbu/podcasty, chodí do galérií atď. Čím viac toho človek videl a počul, tým viac má k dispozícii
vedomostí a skúseností, ktoré vie pretaviť do kreatívnej idey, keďže kreativita je len spájania známych vecí do nových celkov.

Vráťme sa ešte k tej praxi. Absolvoval si jej dosť, takže si ani nemusel dokončiť školu. Prečo je podľa teba dôležité dosiahnuť vzdelanie?
Nemyslím si, že je dôležité mať dokončenú vysokú školu. Najmä nie vtedy, ak chce človek pracovať v reklamnej agentúre. Mám veľa kolegov, ktorí nemajú „potrebné“ vzdelanie, alebo vyštudovali niečo úplne iné. Dôležitejší je talent a chcenie. Ja som si dokončil štúdium najmä z dôvodu, že ak niekedy v budúcnosti zmením prácu a prejdem na marketingové oddelenie, niektoré firmy majú jednu z podmienok prijatia dokončené vysokoškolské vzdelanie.

Počas tvorby kampane s Rytmusom (Maroš uprostred). Zdroj: archív M.H.

Na čo si v rámci FMK spomínaš najpozitívnejšie v rámci výučby, ale aj mimoškolských aktivít či študentského života?
Pozitívne spomínam na prednášky najmä od prednášajúcich z praxe. Ak by som mal vypichnúť niektoré mená, bol by to Martin Klementis, Veronika Pizano alebo Peter Murár. Taktiež rád spomínam na mimoškolské aktivity, či už to boli beánie, rôzne natáčania videí, ako napr. zombie filmu (úsmev) alebo návšteva improvizačných vystúpení Showshowichka.

Máš už množstvo skúseností, si členom ADC aj porôt rôznych súťaží, vedieš tím ľudí. Keď k vám príde mladý študent/ka či absolvent na pohovor, ako by sa mal prezentovať, aby ste ho prijali?
Malo by byť vidieť, či už z jeho rozprávania alebo životopisu, že ho reklama zaujíma, že sa ju v rámci možností snaží tvoriť a že má aspoň aký taký prehľad. Zvyšok ho už naučíme my.

Je lepšie ak príde talentovaný človek bez skúseností, ktorého si vychováte sami?
Najlepšie je, keď príde mladý, talentovaný človek, ktorý počúva a nechá si poradiť. Máme skúsenosti s tým, že mladí ľudia si občas myslia, že už všetko vedia, no opak je pravdou.

Na ktorú zo svojich kampaní si najviac hrdý?
Z čias, kedy som pracoval v TRIAD Advertising, najradšej spomínam na kampaň pre O2, ktorá sa volala Ľudia sú hviezdy. Ako už názov hovorí, robili sme z obyčajných ľudí hviezdy tak, že si vedeli o sebe prečítať článok na Topky.sk alebo ich fotila maňuška v citylighte. Z kampaní, na ktorých som robil v Zaraguze, som hrdý na prácu Robot Edo pre klienta Závod Volkswagen Slovakia a taktiež na RytmusShopping pre klienta Rexona.

Autorky: Nikoletta Kotešová, Magdaléna Švecová