vizuálna identita ucm

Predstavujeme novú vizuálnu identitu univerzity, tvorcovia sa inšpirovali hlaholikou

Celý proces od prvotnej myšlienky cez briefing až po detailný dizajn manuál a ďalšie dôležité kroky trval približne dva a pol roka, hovorí Vladimíra Jurišová.

Tvorba vizuálnej identity je pomerne náročný a zdĺhavý proces. Nie je to len o vytvorení nového loga, ale o celom komplexe a systéme vizuálnych prvkov, ktoré bude potrebné implementovať do praxe.

Naša univerzita aktuálne prechádza na novú vizuálnu identitu, za ktorou stoja šikovní chlapci z agentúry GoBigname. Absolvent FMK a grafický dizajnér Jakub Oleš spolu s doktorkou Vladimírou Jurišovou, ktorá celý proces koordinovala, prezradia v rozhovore, ako to všetko prebiehalo, čím je nové písmo UCM Sans výnimočné a čo môžeme očakávať.

Na univerzite ste to boli práve vy, kto inicioval nápad vytvorenia jednotnej vizuálnej identity a koordinoval celý proces. Aká bola vaša prvotná predstava a čo ste očakávali od tohto projektu?

VJ: Áno, proces tvorby vizuálnej identity našej univerzity som od začiatku koordinovala. Nebolo to jednoduché. Celý proces od prvotnej myšlienky cez briefing až po detailný dizajn manuál a ďalšie dôležité kroky trval približne dva a pol roka. Pre mňa a môj užší tím – Martin Klementis, Michal Kubovics a Natália Nagyová – to boli nie desiatky, ale stovky hodín práce. A to nie sme ani na konci, pretože implementáciou identity na všetkých úrovniach univerzity sa to všetko len začína.

Čo sa týka prvotnej predstavy a očakávaní, chceli sme, aby sa vizuálna identita univerzity, fakúlt a inštitútu, zjednotila a mala moderný, nadčasový, jednoduchý a jedinečný vizuálny jazyk. Pôvodné logo prestalo byť postupom času funkčné. Obsahovalo totiž 5 farieb, ktoré symbolizovali 5 fakúlt, no s rastom univerzity a pribúdaním ďalších súčastí, napríklad Inštitútu manažmentu, už nebolo možné pridávať doň ďalšie farby. To bol jeden z mnohých problémov predošlej vizuality.

Univerzita nemala profesionálne spracovaný dizajn manuál a okrem loga, písma či základnej farebnosti nemala definované iné pravidlá práce s identitou. Taktiež chýbala vizuálna príslušnosť fakúlt a inštitútu k univerzite a systematické nastavenie architektúry značky UCM, jej fakúlt a inštitútu. Nebolo veľmi na čom stavať silnú a rozpoznateľnú identitu našej univerzity.

vizualna identita ucm

Implementáciou vizuálnej identity sa to všetko len začína, hovorí Dr. Jurišová. Zdroj: Dizajn manuál UCM

Pracujete pre agentúru GoBigname. Čo to pre vás ako absolventa znamenalo, že ste sa mohli podieľať na tvorbe vizuálnej identity vašej alma mater? Bola to pre vás výzva?

JO: Bolo veľmi príjemné pracovať na brande univerzity, na ktorej som kedysi aj študoval. Zároveň si veľmi vážim ľudí, s ktorými som mohol na tomto projekte spolupracovať. Samozrejme, bola to pre mňa aj výzva, pretože ako ste spomenuli, študoval som na FMK, a preto som chcel, aby bolo všetko perfektné.

V štúdiu GoBigname máte za sebou stovky projektov pre domáce a aj medzinárodné značky a korporácie. Ako by ste špecifikovali prácu pre univerzitu? 

JO: Vo všeobecnosti je proces vytvárania identity pre hocijakého klienta zložitý, ale čo je zásadný rozdiel, a to nepociťujem asi len ja ako dizajnér, verejnoprávna sféra je v porovnaní so súkromnou úplne iným svetom. V tom súkromnom buchne jeden človek po stole a povie, čo sa mu páči a čo chce. V prípade univerzity to tak nie je. Musíme byť opatrnejší, musíme vedieť, do akej miery si môžeme uletieť a koľko toho budeme dávkovať.

Mali ste nejaké podmienky pre tvorcov alebo ste nechali všetko v ich rukách?

VJ: Mali sme predstavu o architektúre značky. Vedeli sme, že chceme na mieru vytvorené písmo postavené na príbehu. Myslím, že sa to aj skutočne podarilo. Vizuálnu identitu navrhovali profesionáli z agentúry GoBigname, čiže čo sa týka konkrétneho vizuálnej uchopenia, tam sme nezasahovali a počkali sme si na návrh.

⇒ Prečítajte si celý rozhovor na stránkach Atteliéru.

Zdroj titulnej foto: Dominik Mičuda