Rok 2020 v médiách a výsledkoch vyhľadávania. Čo si Slováci googlili najviac?

Tento rok sa do histórie zapíše predovšetkým ako rok, v ktorom svet bojoval s pandémiou ochorenia COVID-19. Koronavírus ovplyvnil takmer všetky oblasti nášho života, vrátane mediálneho správania.

V slovenských médiách bolo v minulom roku publikovaných takmer 518 000 príspevkov na tému „COVID-19“ a „koronavírus“. Najviac príspevkov bolo publikovaných v onlinových médiách (451 680), nasledovali printové médiá (38 098) a agentúrne spravodajstvo (13 769 agentúrnych správ). V televíznom vysielaní bolo odvysielaných 11 583 a v rozhlasovom vysielaní 2 761 príspevkov. Vyplýva to z analýzy, ktorú vypracovala Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.

Najviac príspevkov bolo publikovaných v marci, kedy sa na Slovensku potvrdil prvý pozitívny prípad ochorenia COVID-19 a apríli. Počet mediálnych výstupov v nasledujúcich mesiacoch postupne klesal. Nárast môžeme vidieť opätovne v októbri.

Počet mediálnych výstupov za obdobie 1. 1. – 31. 12. 2020. Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: MONITORA, 2021)

Mediálny dopad týchto príspevkov presiahol hodnotu 1 000 000 GRP (gross rating point = skutočný mediálny obraz tak, ako sa dostáva k najširšej skupine poslucháčov, divákov a čitateľov. Vyjadruje mieru zásahu príspevkov a vychádza z priemerného oslovenia percentuálneho podielu populácie staršej ako 15 rokov. Hodnoty vychádzajú predovšetkým z čítanosti a sledovanosti jednotlivých médií a sú vyjadrené v percentách.)

Najväčší počet interakcií na sociálnych sieťach dosiahli príspevky v marci 2020, kedy sme zaznamenali takmer 9 600 000 interakcií. Celkový počet interakcií príspevkov na tému „COVID-19“ a „koronavírus“ presiahol 32 000 000.

Počet interakcií príspevkov na sociálnych sieťach za obdobie 1. 1. – 31. 12. 2020. Zdroj: vlastné spracovanie (údaje: MONITORA, 2021)

Najviac príspevkov bolo publikovaných v utorok a stredu (33,9 %) a v pondelok a štvrtok (32,8 %).

Metodika

Počet mediálnych výstupov bol analyzovaný pomocou aplikácie MONITORA®. Spravodajské portály a webové stránky boli analyzované pomocou monitoru IAB Slovakia, v rámci ktorého sme analyzovali počet reálnych užívateľov a počet zobrazení stránky.

Výsledky vyhľadávania boli analyzované prostredníctvom služby Google Trends. Grafy zobrazujúce výsledky vyhľadávania v USA súvisia s COVID-19 od 20. 1. 2020. Údaje sú obmedzené na dotazy, ktoré začínali otázkami „Ako“ alebo „Čo je/sú“.

Koronavírus vs. Santa

Téma nového koronavírusu dominovala aj vo výsledkoch vyhľadávania v onlinovom prostredí. Na prvej priečke sa v globálnom hodnotení umiestnila v dvoch kategóriách, a to „vyhľadávanie“ a „novinky“. Na Slovensku sa koronavírus umiestnil na druhom mieste. Prvenstvo získala aplikácia Edupage.

Trendom vo vyhľadávaní boli aj spojenia v kategóriách „Čo je …?“ a „Ako …?“.  Na Slovensku boli najčastejšie vyhľadávané spojenia „Ako ušiť rúško“, či „Ako založiť kvások“.

Najčastejšie vyhľadávané slová a slovné spojenia – celosvetovo

Kategória „vyhľadávanie“

  1. Coronavirus
  2. Election results
  3. Kobe Bryant
  4. Zoom
  5. IPL
  6. India vs New Zealand
  7. Coronavirus update
  8. Coronavirus symptoms
  9. Joe Biden
  10. Google Classroom

Kategória „novinky“

  1. Coronavirus
  2. Election results
  3. Iran
  4. Beirut
  5. Hantavirus
  6. Stimulus checks
  7. Unemployment
  8. Tesla stock
  9. Bihar election result
  10. Black Lives Matter

Kategória „herci“

  1. Tom Hanks
  2. Joaquin Phoenix
  3. Amitabh Bachchan
  4. Ricky Gervais
  5. Jada Pinkett Smith
  6. Justin Hartley
  7. Lea Michele
  8. Eleazar Gómez
  9. Ansel Elgort
  10. Михаил Ефремов

Kategória „hry“

  1. Among Us
  2. Fall Guys: Ultimate Knockout
  3. Valorant
  4. Genshin Impact
  5. The Last of Us 2
  6. Ghost of Tsushima
  7. FIFA 21
  8. Animal Crossing
  9. Call of Duty: Warzone
  10. ドラクエ ウォーク

Kategória „filmy“

  1. Parasite
  2. 1917
  3. Black Panther
  4. 365 Dni
  5. Contagion
  6. Tenet
  7. Enola Holmes
  8. Harley Quinn: Birds of Prey
  9. Mulan
  10. Jojo Rabbit

Kategória „ľudia“

  1. Joe Biden
  2. Kim Jong Un
  3. Boris Johnson
  4. Kamala Harris
  5. Tom Hanks
  6. Jacob Blake
  7. Kanye West
  8. Ghislaine Maxwell
  9. August Alsina
  10. Ryan Newman
Najčastejšie vyhľadávané slová a slovné spojenia – Slovensko

Kategória „trendy roka“

  1. Edupage
  2. Koronavírus Slovensko
  3. Bezkriedy
  4. Voľby USA
  5. Výsledky volieb 2020
  6. Ministerstvo zdravotníctva
  7. Joe Biden
  8. Sociálna poisťovňa
  9. Zoom
  10. WocaBee

Kategória „Slováci a Slovenky“

  1. Igor Matovič
  2. Otto Weiter
  3. Barbora Piešová
  4. Boris Kollár
  5. Juraj Rizman
  6. Branislav Gröhling
  7. Roman Mikulec
  8. Erika Judínyová
  9. Daniela Kralevich
  10. Michal Truban

Kategória „zahraničné osobnosti“

  1. Joe Biden
  2. Donald Trump
  3. Drupi
  4. Monika Bagárová
  5. Kim Čong-un
  6. Jacob Tremblay
  7. Boris Johnson
  8. Kamala Harris
  9. Amber Heard
  10. Addison Rae

Kategória „ako?“

  1. Ako ušiť rúško
  2. Ako voliť
  3. Ako založiť kvások
  4. Ako vybrať kliešťa
  5. Ako sa prejavuje koronavírus
  6. Ako správne nosiť rúško
  7. Ako upiecť chlieb
  8. Ako vznikol koronavírus
  9. Ako vyrobiť droždie
  10. Ako vyčistiť žehličku

Kategória „kedy?“

  1. Kedy sa otvoria školy
  2. Kedy sa mení čas
  3. Kedy sa otvoria hranice
  4. Kedy je Halloween
  5. Kedy otvoria kaderníctva
  6. Kedy sadiť cibuľu
  7. Do kedy daňové priznanie
  8. Kedy je Deň matiek
  9. Kedy je Deň otcov
  10. Kedy sadiť cesnak

Kategória „2020“

  1. Výsledky volieb 2020
  2. US election 2020
  3. Tour de France 2020
  4. Ples v opere 2020
  5. Superstar 2020
  6. Veľká noc 2020
  7. Jarné prázdniny 2020
  8. Štatistický úrad voľby 2020
  9. Giro d’Italia 2020
  10. Black Friday 2020

Zdroj: Google Trends, 2020

S blížiacimi sa vianočnými sviatkami vo vyhľadávaní začali dominovať aj kľúčové slová spojené s Vianocami a Santa Clausom. Najviac vyhľadávanými otázkami v Spojených štátoch amerických boli: „Is Santa real?“, „How many reindeers pull Santa’s sleigh?“, „how old is Santa?“, „Where does Santa live?“ a „Where is Santa?“.

Medzi krajiny s najvyššou mierou vyhľadávania na tému „Vianoce“ („Christmas“) uplynulý týždeň patrili Španielsko, Ekvádor, Taliansko, Panama a Slovensko.

Čo vyhľadávali o koronavíruse v USA?

S narastajúcim počtom pozitívnych prípadov ochorenia COVID-19 a šíriacou sa pandémiou rástla aj potreba získavať informácie o novom koronavíruse.

V Spojených štátoch amerických bol prvý pozitívny prípad potvrdený 20. januára 2020. Hranicu 100 pozitívnych prípadov dosiahli v USA 5. marca 2020. Približne do tretieho marcového týždňa vo výsledkoch vyhľadávania dominovalo spojenie „čo je koronavírus?“. V marci sa začali objavovať spojenia „aké sú príznaky koronavírusu?“.

Najviac vyhľadávacie výrazy súvisiace s Covid-19 od 20. januára 2020 v USA. Zdroj: Google Trends, 2020

V kategórii „how to?“ sa koncom januára začali vo vyhľadávaní objavovať spojenia „ako sa pripraviť na koronavírus?“.

13. marca 2020 oznámil prezident USA národnú pomoc v boji proti koronavírusu. Vo výsledkoch vyhľadávania začali dominovať spojenia „ako sa nechať testovať na koronavírus?“, ale aj „čo je pandémia?“. V priebehu marca a apríla to boli výrazy „ako si podať žiadosť o zamestnanie?“

Európske centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) vydalo 3. apríla 2020 odporúčanie nosiť rúška. Vo výsledkoch vyhľadávania sa začali výraznejšie objavovať spojenia „ako si vyrobiť rúško z látky?“

Najviac vyhľadávacie výrazy súvisiace s Covid-19 od 20. januára 2020 v USA. Zdroj: Google Trends, 2020

Vyhľadávanie ovplyvnili aj dopady koronavírusu na život obyvateľov. Vyhľadávané začali byť výrazy „ako sa pripraviť na katastrofu“ alebo výrazy spojené s nezamestnanosťou. Ako kríza pokračovala, vyhľadávanie sa stalo viac špecifickým.

Najviac vyhľadávané špecifické výrazy súvisiace s Covid-19 od 20. januára 2020 v USA. Zdroj: Google Trends, 2020

S ďalším šírením koronavírusu a narastajúcimi dopadmi boli vyhľadávané informácie spojené s každodennými aktivitami a širším spoločenským dopadom. Vo vyhľadávaní sa začali objavovať spojenia „ako si vyrobiť dezinfekciu?“, ale aj „ako používať zoom?“.

Najviac vyhľadávané výrazy spojené s každodennými aktivitami a širším spoločenským dopadom súvisiace s Covid-19 od 20. januára 2020 v USA. Zdroj: Google Trends, 2020

Médiá a iné udalosti

Rok 2020 však nebol len „rokom koronavírusu“, ale aj ďalších udalostí, ktoré rezonovali v médiách a na sociálnych sieťach. Medzi nimi dominovali najmä voľby do NR SR, ktoré sa uskutočnili koncom februára, súdny proces s M. Kočnerom, akcie Národnej kriminálnej agentúry, prezidentské voľby v USA či Klimatický summit OSN.

Za obdobie od 1. 1. do 28. 12. 2020 bolo v slovenských médiách publikovaných takmer 21 000 mediálnych výstupov o Mariánovi Kočnerovi, najviac v mesiacoch január (3 744), september (2 457) a jún (2 234). Príspevky dosiahli celkovo 2 500 000 interakcií na sociálnych sieťach, najviac v mesiaci september (440 335).

Návštevnosť spravodajských portálov a webových stránok

Zaujímavé výsledky prináša analýza návštevnosti spravodajských portálov a webových stránok. Z hľadiska počtu užívateľov si najvyššiu návštevnosť udržal portál aktuality.sk. Za ním nasledoval spravodajský portál sme.sk a s výraznejším odstupom bulvárny portál pluska.sk

Vývoj počtu reálnych užívateľov vybraných spravodajských portálov a webových stránok za obdobie január – november 2020. Zdroj: IAB Slovakia, 2020

Všetky sledované spravodajské portály a webové stránky zaznamenali najväčší počet užívateľov v marci, kedy bol na Slovensku potvrdený prvý pozitívny prípad ochorenia COVID-19. Sú medzi nimi spravodajské portály serióznych a bulvárnych médií, ako aj alternatívne a dezinformačné webové stránky.

Z výsledkov môžeme vidieť, že všetky sledované a porovnávané médiá zaznamenali od marca pokles reálnych užívateľov s ich postupným nárastom v mesiacoch september a október. Z výsledkov môžeme vidieť, že užívatelia uprednostnili spravodajské portály pred alternatívnymi a dezinformačnými stránkami (v analýze však nie sú zahrnuté všetky najnavštevovanejšie dezinformačné weby).

Pri porovnaní počtu zobrazení sledovaných portálov a webových stránok môžeme vidieť, že v marci mali najväčší počet zobrazení aktuality.sk, cas.sk a sme.sk. Výrazný pokles v počte zobrazení zaznamenal web modrykonik.sk, a to rovnako v marci, ako aj októbri. V týchto mesiacoch mal návštevnosť nižšiu o 98 % oproti priemeru za ostatné mesiace.

Celkovo najväčší počet zobrazení dosiahol portál pluska.sk, predovšetkým v mesiacoch máj – november. V októbri môžeme pozorovať výraznejší nárast počtu zobrazení teraz.sk, pravda.sk a aktuality.sk.

Počet zobrazení vybraných spravodajských portálov a webových stránok za obdobie január – november 2020. Zdroj: IAB Slovakia, 2020

 

Autor: Mgr. Peter Krajčovič, PhD.

FMK UCM v Trnave