analýza politikov na sociálnych sieťach

Prvenstvo si drží Čaputová, najviac sledovateľov pribudlo Ficovi. Ako sú na tom politici na sociálnych sieťach?

Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave vypracovala analýzu profilov a stránok politikov za uplynulý rok.

K 31. decembru 2023 oficiálnu stránku prezidentky SR sledovalo viac ako 386 000 sledovateľov. Zuzana Čaputová má najviac sledovateľov aj na Instagrame, viac ako 480 000. 

Druhý najväčší počet sledovateľov na Facebooku má stránka súčasného predsedu parlamentu Petra Pellegriniho (326 475 sledovateľov). Najviac nových sledovateľov v roku 2023 získala stránka súčasného predsedu vlády SR Roberta Fica, ktorej za rok pribudlo 82 865 nových sledovateľov. 

Štvrtý najvyšší počet sledovateľov (resp. v tomto prípade odberateľov) má Igor Matovič, ktorý na Facebooku stále využíva svoj súkromný profil. V roku 2023 mal 272 844 odberateľov, čo je však o 134 menej ako v roku 2022. 

analýza politikov na sociálnych sieťach

Počet sledovateľov/odberateľov stránok/profilov politikov na sociálnej sieti Facebook k 31. 12. 2023. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Rober Fico 82 865
Tomáš Taraba • SNS – ŽIVOT NS 25 731
Michal Šimečka • Progresívne Slovensko 19 498
Milan Mazurek • Republika 18 291
Milan Uhrík • Republika 17 984
Zuzana Čaputová 14 972
Andrej Danko – predseda SNS 14 615
Peter Pellegrini 11 569
Ľudovít Ódor – premiér 9 749
Eduard Heger 195
Igor Matovic -135
Richard Sulík -1 065

Počet nových sledovateľov/odberateľov stránok/profilov politikov na Facebooku za obdobie 1. 1. – 31. 12. 2023. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®) 

analýza politikov na sociálnych sieťach

Počet sledovateľov profilov politikov na sociálnej sieti Instagram k 2. 1. 2024. Zdroj: FMK UCM v Trnave

Najviac príspevkov na Facebooku publikovala stránka Petra Pellegriniho, celkovo 914. Nasledovala stránka Michala Šimečku (885) a Milana Mazureka (784). Oproti minulému roku môžeme pozorovať aj vyššiu mieru publikovania videoobsahu. Najviac videí publikovali stránky Milana Mazureka (360), Petra Pellegriniho (338) a Milana Uhríka (272).

Najväčší počet interakcií však zaznamenali videá publikované na stránke Roberta Fica, takmer 5,2 milióna. 

Počet príspevkov (postov) politikov na Facebooku za obdobie 1. 1. – 31. 12. 2023. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Počet videí (vrátane živého vysielania) politikov na Facebooku za obdobie 1. 1. – 31. 12. 2023. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Celkový počet interakcií na videá (vrátane živého vysielania) politikov na Facebooku za obdobie 1. 1. – 31. 12. 2023. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Stránka súčasného predsedu vlády SR zaznamenala aj celkovo najvyšší počet interakcií na všetky príspevky (vrátane videí), spolu 6 933 017. Oproti minulému roku ide o nárast viac ako 1,6 milióna interakcií. 

Celkový počet interakcií na príspevky politikov na Facebooku za obdobie 1. 1. – 31. 12. 2023. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Príspevky na stránke Roberta Fica boli okrem toho aj najviac komentované a zdieľané spomedzi všetkých analyzovaných profilov. Celkový počet komentárov dosiahol počet 580 102 a zdieľaní 677 795. 

analýza politikov na sociálnych sieťach

Celkový počet komentárov a zdieľaní príspevkov politikov na Facebooku za obdobie 1. 1. – 31. 12. 2023. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Metodika

Analýza bola spracovaná s využitím údajov z analytického nástroja CrowdTangle od spoločnosti Meta.  Analyzované boli profily politikov (uvádzame názvy stránok týchto politikov na sociálnej sieti Facebook): 

  • Zuzana Čaputová 
  • Robert Fico 
  • Peter Pellegrini 
  • Michal Šimečka • Progresívne Slovensko 
  • Ľudovít Ódor – premiér 
  • Igor Matovic 
  • Eduard Heger 
  • Richard Sulík 
  • Tomáš Taraba • SNS – ŽIVOT NS 
  • Milan Uhrík • Republika 
  • Milan Mazurek • Republika 
  • Andrej Danko – predseda SNS 
Vysvetlivky

V analýze sa autori zamerali na počet sledovateľov (tzv. followers) v prípade stránok a na počet odberateľov (tzv. subscribers) v prípade profilov, nie ľudí, ktorí označili danú stránku (profil) „páči sa mi to“. Tieto počty sú rozdielne. 

Interakcia na príspevky zahŕňa označenie „páči sa mi to“ (like) a ďalšie reakcie (angry, sad, love, wow, haha), zdieľanie obsahu, komentovanie a kliknutie na príspevok (alebo iný obsah). Informoval o tom Peter Krajčovič z Katedry marketingovej komunikácie.