politici na facebooku

Na Facebooku spomedzi politikov stále vedie prezidentka, najviac fanúšikov pribudlo Ficovi

Vyplýva to z analýzy profilov a stránok politikov na zmienenej sociálnej sieti, ktorú vypracovala Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.

Oficiálna stránka prezidentky SR Zuzany Čaputovej má takmer 371 000 sledovateľov. Oproti minulému roku získala takmer 34 000 nových sledovateľov. Druhý najväčší počet sledovateľov má stránka Petra Pellegriniho, ktorú na Facebooku sleduje takmer 315 000 sledovateľov. Na treťom mieste je profil Igora Matoviča s viac ako 273 000 odberateľov. Podrobnejšie výsledky zobrazuje prvý graf.

Počet sledovateľov/odberateľov stránok/profilov politikov na sociálnej sieti Facebook k 28. 12. 2022. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Najväčší prepad zaznamenal Matovič

Najviac sledovateľov pribudlo stránke Róberta Fica (v tomto roku získala viac ako 37 400 nových sledovateľov) a stránke Zuzane Čaputovej (viac ako 33 800 nových sledovateľov). Naopak, pokles v počte sledovateľov/odberateľov zaznamenali profil Igora Matoviča a stránka Borisa Kollára. Počet odberateľov Igora Matoviča sa v tomto roku znížil o 8 176. Počet sledovateľov stránky Borisa Kollára sa znížil o 1 559. Podrobnejšie výsledky zobrazuje druhý graf.

Vývoj počtu sledovateľov/odberateľov stránok/profilov politikov na sociálnej sieti Facebook za obdobie 1. 1. – 28. 12. 2022. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Najväčší počet príspevkov publikovala stránka Veroniky Remišovej. Za rok pridala viac ako 680 príspevkov (postov). Za ňou nasleduje stránka Petra Pellegriniho s viac ako 660 príspevkami (postami) a stránka Eduarda Hegera s viac ako 585 príspevkami (postami). Podrobnejšie výsledky zobrazuje tretí graf.

Počet príspevkov (postov) politikov na sociálnej sieti Facebook za obdobie 1. 1. – 28. 12. 2022. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

V počte interakcií vedie Fico, má aj najviac platených príspevkov

Najviac komentované a zdieľané boli príspevky na stránke Róberta Fica. Za nimi nasledujú príspevky na stránke Petra Pellegriniho a Eduarda Hegera v prípade počtu komentárov, Zuzany Čaputovej v prípade počtu zdieľaní. Podrobnejšie výsledky zobrazuje štvrtý graf.

Celkový počet komentárov a zdieľaní príspevkov politikov na sociálnej sieti Facebook za obdobie 1. 1. – 28. 12. 2022. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Najväčší počet interakcií (kliknutí na príspevok, komentovaní, zdieľaní alebo označení „like“) mali príspevky na profile Róberta Fica. Spolu dosiahli viac ako 5 000 000 interakcií. Za nimi nasledujú príspevky na stránke Zuzany Čaputovej a Petra Pellegriniho (pozn. počet interakcií zvyšujú platené príspevky, ktoré sa cielene zobrazujú užívateľom podľa zadaných parametrov, ako napr. vek, pohlavie, región a pod. Stránky Róberta Fica a Petra Pellegriniho využívali aj túto možnosť. Stránka Zuzany Čaputovej nemala v tomto ani v predchádzajúcich rokoch žiadne platené príspevky). Podrobnejšie výsledky zobrazuje piaty graf.

Celkový počet interakcií na príspevky politikov na sociálnej sieti Facebook za obdobie 1. 1. – 28. 12. 2022. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Najviac platených príspevkov publikovala stránka Róberta Fica. V roku 2022 mala aktívnych celkovo 260 kampaní (platených príspevkov). Stránka Petra Pellegriniho mala v roku 2022 aktívnych 110 kampaní (platených príspevkov). Medzi lídrami koaličných strán mala najviac platených príspevkov stránka Veroniky Remišovej (69 aktívnych kampaní).

Stránka Eduarda Hegera publikovala v tomto roku iba 1 platený príspevok. Stránky Borisa Kollára a Richarda Sulíka nepublikovali v roku 2022 žiadny platený príspevok. Pre porovnanie, v roku 2020 publikovala stránka Borisa Kollára 11 platených príspevkov a stránka Richarda Sulíka 60.

Skokanom roka je Zelenskyj

Spomedzi vybraných profilov/stránok zahraničných politikov má na sociálnej sieti Facebook najväčší počet sledovateľov stránka Emmanuela Macrona (4 697 652). Za ním nasleduje profil Volodymyra Zelenského (3 132 615). Profil ukrajinského prezidenta získal uplynulý rok takmer 1 900 000 nových odberateľov. Podrobnejšie výsledky zobrazuje nasledujúca tabuľka:

Emmanuel Macron (FR) 4 697 652
Volodymyr Zelenskyj (UA) 3 132 615
Boris Johnson (UK) 2 437 184
Viktor Orbán (HU) 1 200 000
Andrzej Duda (PL) 810 000
Rishi Sunak (UK) 436 000
Mateusz Morawiecki (PL) 275 000
Milos Zeman (CZ) 129 531
Olaf Scholz (DE) 126 134
Petr Fiala (CZ) 99 201
Karl Nehammer (OA) 54 000

Ukrajinský prezident zverejnil na svojom profile najviac príspevkov zo všetkých analyzovaných stránok/profilov. V roku 2022 ich bolo spolu takmer 1 800. Celkovo dosiahli viac ako 44 700 000 interakcií. Podrobnejšie výsledky zobrazujú grafy 6 a 7.

Počet príspevkov (postov) vybraných zahraničných politikov na sociálnej sieti Facebook za obdobie 1. 1. – 28. 12. 2022. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Celkový počet interakcií na príspevky zahraničných politikov na sociálnej sieti Facebook za obdobie 1. 1. – 28. 12. 2022. Zdroj: FMK UCM v Trnave (údaje: CrowdTangle®)

Metodika

Analýza bola spracovaná s využitím údajov z analytického nástroja CrowdTangle od spoločnosti Meta a s využitím údajov z Knižne reklám od spoločnosti Meta (Meta ad library).

Zo slovenských politikov boli analyzované stránky/profily:
Eduard Heger – predseda vlády SR: https://www.facebook.com/premier.sr
Igor Matovic: https://www.facebook.com/igor.matovic.7
Richard Sulik: https://www.facebook.com/RichardSulik
Veronika Remišová: https://www.facebook.com/remisova.veronika
Boris Kollar: https://www.facebook.com/BorisKollarOfficial
Zuzana Čaputová: https://www.facebook.com/zcaputova
Peter Pellegrini: https://www.facebook.com/pellegrini.peter
Robert Fico: https://www.facebook.com/robertficosk

Vysvetlivky

V analýze sme sa zamerali na počet sledovateľov (tzv. followers) v prípade stránok a na počet odberateľov (tzv. subscribers) v prípade profilov, nie ľudí, ktorí označili danú stránku (profil) „páči sa mi to“. Tieto počty sú rozdielne.

Interakcia na príspevky zahŕňa označenie „páči sa mi to“ a ďalšie reakcie (angry, sad, love, wow, haha), zdieľanie obsahu, komentovanie a kliknutie na príspevok (alebo iný obsah).


Analýzu Politici na Slovensku vypracoval Mgr. Peter Krajčovič, PhD., z Katedry marketingovej komunikácie FMK UCM v Trnave. K 2. januáru 2023 má 53 mediálnych výstupov, napríklad na strategie.hnonline.sk, ta3.com, webnoviny.sk či cas.sk.

Zdroj titulnej foto: facebook.com/Zuzana Čaputová, facebook.com/Robert Fico