MEGATRENDY A MÉDIA 2020: On the Edge

Predstava o tom, ako bude vyzerať svet v novom miléniu, bola pred niekoľkými rokmi fikciou. Stala sa námetom viacerých literárnych diel, ako aj predlohou úspešných filmových scenárov. Predpovede o lietajúcich autách, humanoidných robotoch, či umelej inteligencii, ktorá úplne nahradí človeka, sa však podobne, ako aj katastrofické scenáre o konci sveta alebo hrdinský príbeh posádky z Armagedonu, našťastie „zatiaľ“ nenaplnili.

Napriek tomu, všetci, ktorí si pamätáme éru minulého storočia, a dokonca i tisícročia, práve prežívame aktuálnu budúcnosť. Žijeme dobu, o ktorej mnohí písali, že už nebude existovať, alebo naopak, mala byť úplne iná, ako je dnes.

V protiklade sveta

V kontexte futurologických úvah o živote v roku 2020 tu už dávno nemali existovať niektoré médiá v ich tradičnej podobe. To, že si dnes stále prelistujeme noviny alebo časopisy, je proti všetkým princípom moderného sveta. Je to akoby sme ešte stále posielali správy prostredníctvom telegrafu alebo volali z telefónneho automatu. Prečo svet v roku 2020 zastal? Vrátili sme sa do minulosti zámerne alebo médiá, aj tie tradičné, ukázali svoju moc a presvedčili nás o význame svojej existencie?

„Médiá ovládli diváci a tí určujú, čo budú televízne stanice vysielať.“

Ak sme boli na prahu nového milénia presvedčení, že médiá celkom ovládnu svet, mýlili sme sa. Všetko tomu ale nasvedčovalo – od reality show až po nové formáty vysielania. Dnes sme však svedkami zásadného prevratu. Médiá ovládli diváci a tí určujú, čo budú televízne stanice vysielať. Publikum prinútilo médiá prispôsobiť sa novým technológiám, zmenšiť formát a zjednodušiť obsah. Nedokázali však zabrániť mediálnej vojne.

Až na hranu

Pretlak informácií v poslednej dekáde tohto tisícročia spôsobil, že priniesť niečo nové je už takmer nemožné. Sme svedkami pretekov, v ktorých nie je cieľom byť prvý, ale zaujať. Práve tu sa začína predstavenie, aké sme doteraz poznali iba z reality show. Filmové prvky a dokonalá dramaturgia na jednej strane, záplava reklamy a falošných správ na strane druhej, postupne ovládli mediálny priestor.

„Vo svete virtuálnej reality žijeme naplno každú jednu sekundu.“

Informácie sú dostupnejšie ako kedykoľvek pred tým a predsa tak rýchlo zanikajú. Okamih nikdy netrval tak krátko a nikdy sa nevytratil tak rýchlo. Vo svete virtuálnej reality žijeme naplno každú jednu sekundu. Žijeme tu a teraz. Žijeme na hrane. Nemyslíme na budúcnosť a netvoríme spomienky. Šialené? Vitajte vo svete, ktorý tu už nemal byť. Vitajte v budúcnosti, ktorú žijeme práve teraz.

Fakt alebo fikcia?

Svet médií nebol nikdy taký bláznivý ako je dnes. Dostal sa na hranu a my všetci s ním. Naozaj je všetko úplne inak, ako sme si predstavovali? Príďte o tom diskutovať na medzinárodnú vedeckú konferenciu Megatrendy a médiá 2020, ktorú v dňoch 21. – 22. apríla 2020 organizuje Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. 

Ako uviedol Martin Solík z organizačného výboru, konferencia sa usiluje reagovať na život v postfaktuálnej dobe, ktorá je preplnená emóciami a zámerne poprekrúcanými informáciami. „Zdá sa, akoby bolo vzrušujúcejšie žiť falošný svet, než ten reálny. Celá história ľudstva je popretkávaná rozprávkami a mýtmi, je prirodzené, že ľudia sa potrebujú aj zabaviť, avšak komunikácia sa zrazu ocitá byť nielen ‚na hrane‘, ale niekedy už za hranou,“ vysvetľuje Martin Solík.

Stop hoaxom

Zároveň dodáva, že objektívne fakty sme nahradili apetítom po preexponovaných emóciách a odveké hľadanie pravdy falošnosťou a namiesto dôležitých a vecných tém riešime v našich debatách hoaxy. „Pred niekoľkým rokmi som si dovolil začať jednu z našich konferencií Megatrendy a médiá slovami: ‚Náš svet je reálnejší ako kedykoľvek predtým.‘ Toto tvrdenie žiaľ už prestalo platiť. Čo dnes vieme o svete? Len to, čo sa dozvedáme z médií?,“ dodáva na záver M. Solík.

Konferencia sa tento rok uskutoční v Divadle Jána Palárika v Trnave.