Keď chceš niečo dosiahnuť, tak musíš proste makať

Cnie sa vám za TVaT 2017? V nasledujúcich člankoch sa vám spätne pokúsime pripomenúť, prečo sa oplatí byť trpezlivým a  neustále na sebe pracovať.

Množstvo diskusií, praktické workshopy, 29 spíkrov a 21 prednášok. Taký bol tohtoročný Týždeň vedy a techniky 2017, ktorý intenzívne prepojil teóriu s praxou a študentom dal priestor, aby nazreli do skutočného sveta médií a maketingu.

Ak ste sa zúčastnili tohtoročného TVaT 2017, prosíme, vyplňte nasledujúci dotázník. Zaberie vám minimum času a organizátori získajú cenné informácie, ktoré im pomôžu pri tvorbe ďalšieho ročníka. Medzi jednotlivými otázkami si môžete pozrieť aj after movie.

Digital first alebo ako na obsah

Druhý deň Týždňa vedy a techniky bol venovaný digitálnemu marketingu. Spíkri sa študentov hneď od začiatku snažili ladiť do pozitívnej hladiny. „Nebojte sa skúšať nové veci,“ bola veta, ktorá z ich úst znela pomerne často. „Ako študenti, máte mnoho príležitostí k novým poznatkom a pracovným ponukám. Chce to len odhodlanie a chuť na sebe makať.“ Tematický celok dňa odštartoval Maroš Hamorský, Creative Team Leader z reklamnej agentúry ZARAGUZA. Maroš nás oboznámil s tým, čo je to Digital first a prečo je pre reklamnú kampaň dôležitý.

Kto je Maroš Hamorský?

Maroš, tak ako aj mnohí z vás, študoval na FMK. Už počas štúdia sa začal pohybovať v oblasti, v ktorej dnes naplno pôsobí. Jeho prvé kroky začali v Slovenskej akadémii vied, kde rozbiehal sociálne médiá v dobe, kedy sa o nich v spoločnosti ešte len začalo hovoriť. Neskôr sa mu naskytla príležitosť študentskej stáže v agentúre TRIAD Advertising, kde začínal na pozícií copywritera. V priebehu pár rokov sa vypracoval na pozíciu Creative Team Leadera a v súčasnosti tak pôsobí v agentúre ZARAGUZA.

Prečo myslieť Digital first?

Ak chceme, aby kampaň v digitále fungovala, prvým krokom je zmena v zmýšľaní nad samotnou kampaňou. Väčšina reklám sa doteraz vytvárala spôsobom, že sa v prvom rade vytvoril klasický televízny spot, ten následne doplnil billboard a pod. formy reklamy. Nad online formou sa už premýšľalo neskôr. Dnes to tak ale nefunguje, pretože dnešnému obsahu vládne video.

„Aby sme človeka video obsahom zaujali, je potrebné začať najväčšou akciou.“

Doba videa nastala jednak kvôli rozvoju technológií – sociálne siete, zdieľanie zážitkov, ale aj pochopenie toho, že videom je možné lepšie a atraktívnejšie šíriť zdieľané posolstvo. To umožnilo video contentu zažiť za poslednú dobu obrovský nárast. Dnes je to už písaným pravidlom reklamnej tvorby.

Na to, aby sme človeka obsahom zaujali, je potrebné začať najväčšou akciou, teda tým, čo je v reklamnom posolstve to najdôležitejšie. Takýmto spôsobom v človeku vyvoláme záujem, aby sledoval príbeh až do konca. Ak publikum nezaujmeme už na začiatku, je pravdepodobné, že si reklamné posolstvo ani nepozrie. Samozrejme, všetko je to aj o hodnotách a prioritách danej značky, ktorá so svojou ideou ide na trh.

Inovatívne veci sa dajú robiť stále

Každá kampaň musí byť niečím zaujímavá. Online priestor dáva reklame príležitosť sa neustále rozvíjať. Celú kampaň je možné zákazníkovi pripomínať kratšími videami z pôvodnej kampane, čím si ju lepšie zapamätá, pripomenie a v podstate si tak reklama môže budovať vzťah s recipientom.

„Online priestor dáva reklame príležitosť sa neustále rozvíjať.“

Maroš spomenul aj tzv. social first, teda prístup k reklame, kde sa najprv vymyslí koncept, či už na Facebook alebo YouTube a až potom sa od toho vyvodzujú ďalšie možné aktivity. Ako príklad inovatívnej veci sme mali možnosť vidieť ukážku vianočnej kampane pre výrobný závod Volkswagen Slovakia. Idea pozostávala z naprogramovania robota, ktorý sa stal pomocnou rukou pri ozdobovaní vianočného stromčeka. S touto ideou sa pracovalo aj naďalej v reklamných videách a case study, ktorá vysvetlila celú podstatu kampane.

O príbehu značky Footshop

V súčasnosti je každá značka závislá od sociálnych sietí, ktoré sa stali silným nástrojom na budovanie biznisu, šírenia posolstva a hľadania potencionálnych zákazníkov. Tak je to aj v prípade značky Footshop. ,,Ak sme chceli byť úspešní fashion, vedeli sme, že musíme byť úspešní na internete. Aby sme boli úspešní na internete, musíme byť úspešní na sociálnych sieťach. Aby sme boli úspešní na sociálnych sieťach, musíme mať dobrý obsah.“ Peter túto myšlienku vyjadril veľmi presne.

Keď obsah je kráľom

V príbehu značky Footshop zohráva dôležitú úlohu objavenie tzv. Adidas Consortium. Adidas Consortium je sieť niekoľkých obchodov, ktoré majú prístup k najunikátnejším modelom Adidas, ktoré je možné zohnať len v týchto obchodoch. Špeciálna edícia tenisiek je buď úplne nová, môžu to byť exkluzívne modely, alebo tie klasické, napríklad v spolupráci s umelcami, módnymi spoločnosťami a inými značkami.

Footshop sa stal historicky prvým obchodom v Českej republike, ktorý túto modelovú radu prináša svojim zákazníkom. Vďaka tomu si získala značka Footshop obrovskú komunitu mladých ľudí, ktorých tendenciou je rebelstvo, nové výzvy, byť cool a mať cool štýl.

Predaj z cudzieho skladu so ziskom

Podnikanie je činnosť, ktorá si vyžaduje hlavne veľa trpezlivosti. Nikdy sa nič neudeje z ničoho nič. Presne takto to bolo aj pri začiatkoch značky Footshop. ,,Nejde o to čo chcete, ale o to, čo ste ochotní obetovať.“ Malý sklad a asi len 40 párov obuvi. Nuž, na začiatok aspoň niečo, ale rozhodne sa to neuberalo dobrým smerom. A vtedy nastal ten zlom, ten prvý krok, risk, ktorý začal revolúciu Footshopu. Keďže sa značka Footshop zameriava na obuv, samozrejme, v prvok kroku bolo potrebné aj nejakú obuv na sklade mať.

A keďže bolo v okolí pár skejterských obchodov, Peter sa zameral práve na tie. Stretávky s manažérmi, odprezentovanie svojho nápadu a projektu s cieľom uspieť. Nápad, ktorý má potenciál vždy uspeje, keď ho vedie a rozvíja ten správny človek, ktorý sa nevzdáva. Jedného dňa Peťovi zavolal distribútor značky Supreme, ktorý ho podporil produktmi, ktoré by mohol ďalej zákazníkom ponúkať. V podstate, potom to už šlo samo. K zoznamu značiek sa pridala značka Vans, Nike, nakúpil sa tovar, začal sa rozrastať tím a zlepšovať celý marketing značky Footshop.

Robte veci vo veľkom

Footshop nie je len značka, ktorá zarába pekný balík peňazí. Je to značka, ktorá sa stará aj o svojich zákazníkov, buduje si s nimi vzťah a neustále zlepšuje obchodné podmienky (akcie, zľavový kupón, poštovné a pod.). Predaj cez internet nie je jediná forma predaja, ktorú Footshop realizuje. Zúčastňuje sa aj rôznych akcií, kde majú možnosť odpromovať svoje produkty – najčastejšie sú to rôzne fashion festivaly.

„O značku sa treba starať, vychovávať si ju ako malé dieťa…“

Značka sa takto dostane lepšie do povedomia ľudí, budúci potencionálni zákazníci majú možnosť vidieť tovar na vlastné oči, zistiť si o ňom viac informácií, či si ho dokonca priamo na mieste aj zakúpiť. O značku sa treba starať, vychovávať si ju ako malé dieťa, aby keď vyrastie, bol z nej silný element so správnymi životnými hodnotami, s ktorý sa budú stotožňovať aj členovia jej komunity. Nie nadarmo svetovo uznávaný obchodník, Gary Vaynerchuk, hovorí, že ,,najlepšou marketingovou stratégiou je starostlivosť.“

Najstarší youtuber v hre

Matej “Sajfa“ Cifra. Meno, ktoré už pozná asi každý Slovák. Sajfa už vyše 10 rokov pracuje vo Fun rádiu. Zo svojej prezývky si už v podstate spravil osobnú značku, ktorú buduje práve vďaka online médiám. Najviac k tomu prispeli, samozrejme, sociálne siete. Spoločne so Sajfom prišiel aj bývalý študent a absolvent FMK, Boris Holečko, ktorý momentálne pracuje vo Fun rádiu. Boris má na starosti celý video obsah rádia a taktiež sa stará o video produkciu Sajfovej YouTube šou s názvom Level Lama.

Jedno rozhodnutie, iný život?

Boris po určitom čase spravil so svojom živote veľké rozhodnutie. Po absolvovaní bakalárskeho štúdia sa rozhodol odśiť. Už počas štúdia na FMK mal toho viac, než by možno sám chcel. Vďaka svojmu záujmu o video, snahe a bezpochyby aj dávke talentu sa dostal k prvým zákazkám, ktoré ho začali posúvať vpred. Naskytli sa mu nové príležitostí a pracovné ponuky, medzi ktoré patrila aj tá osudná od Fun rádia. ,,Pravdepodobne, keby som nedostal tú ponuku, tak by som tu niekde sedel medzi vami,“ vyjadril sa Boris.

6 životných rád od Sajfu

Sajfa a Boris sa s nami podelili o niekoľko inšpiratívnych a hlavne zamyslenia hodných myšlienok, ktoré by mal poznať každý mladý človek, ktorý uvažuje na tým, čo so svojím životom a akým smerom sa v ňom uberať.

  1. Musíte byť trpezliví,
  2. nechcite všetko hneď,
  3. pozorujte, sledujte,
  4. kariéra nepozná skratky,
  5. najlacnejšia investícia v živote – slušnosť,
  6. myslite dlhodobo a nie krátkodobo,
  7. jediný, kto vás môže odradiť, ste vy sami.

Aj práca zadarmo sa oplatí

Ako povedal Sajfa: „Robte veci zadarmo.“ Ako študenti máme množstvo príležitostí na sebareaizáciu a častokrát to nie je len o peniazoch. Je to o skúsenostiach navyše, ktoré môžeme získať vďaka obyčajnému záujmu o veci okolo nás. Ak máme možnosť sledovať a učiť sa od skúsenejších, prečo to nevyužiť? Žiadna skratka k úspechu neexistuje. Všetko si musíme poctivo odpracovať a až vtedy nastáva tá životná zmena.

autor: Matej Mikula
foto: Jakub Kovalík