Študenti sa boli pozrieť, ako vzniká spravodajstvo. Na exkurzii ich sprevádzal Ľubo Bajaník

Hovorí sa, že je lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť. To potvrdili aj študenti praktika audiovizuálnej tvorby po návšteve v RTVS.

Na vlastné oči mali možnosť vidieť, ako vzniká spravodajstvo, ako pracujú redaktori, moderátori, ako vyzerajú štúdiá, réžia či spravodajská technika. Mali teda možnosť pozrieť sa a v praxi si „ohmatať“ to, čo sa už druhý semester učia na praktiku.

Pred budovou RTVS študentov privítal moderátor hlavnej spravodajskej relácie Správy RTVS Ľubomír Bajaník, ktorý ich sprevádzal počas celej exkurzie a zároveň im poskytol veľa zaujímavých informácií. Na úvod to boli stručné informácie o histórii RTVS, ale aj tom, ako sa vyvíjali technológie, programová skladba, jednotlivé relácie.

Počas vysielania boli v réžii

Nakoľko Ľubo Bajaník pracuje v spravodajstve viac ako 20 rokov, jeho výklad sa sústredil hlavne na spravodajstvo a aktuálnu publicistiku. Hneď na úvod sa mali možnosť študenti pozrieť na to, ako sa vysielajú krátke správy o 16-tej hodine. Priamo v štúdiu krátko pred vysielaním sledovali prípravu moderátorky Jany Majeskej a počas vysielania boli v réžii, kde sledovali prácu celého realizačného tímu doslova v priamom prenose.

Mali možnosť prezrieť si aj ostatné štúdia RTVS, z ktorých sa vysielajú rôzne programy – či už spravodajské, publicistické, diskusné alebo zábavné. V spravodajskom newsroome sa dozvedeli, ako vyzerá práca editora – teda dramaturga, ako aj redaktorov, moderátorov, režiséra či produkcie pri príprave spravodajských relácií. Nazrieť mohli aj do zákulisia príprav – do strižní, kde sa spracúvajú spravodajské príspevky.

exkurzia v rtvs

Zdroj: FMK UCM v Trnave

Záver exkurzie patril aktuálnej výstave, ktorá je k dispozícii na prízemí starej výškovej budovy v Mlynskej doline, kde je možné vidieť kostýmy z najzaujímavejších inscenácií vysielaných v Slovenskej televízii v uplynulých rokoch.

Návšteva RTVS bola pre študentov praktika audiovizuálnej tvorby určite zaujímavou skúsenosťou a zároveň motiváciou do ich ďalšieho štúdia.