prof. Ing. Alena Kusá, PhD.

profesorka

Profesorka Alena Kusá pôsobí na akademickej pôde od roku 1993 a na FMK UCM v Trnave je od roku 2009. Je absolventkou VŠE v Bratislave, vedecký titul PhD. získala na DF TU vo Zvolene, habilitovala na Fakulte PEDAS Žilinskej univerzity v Žiline a v roku 2013 inaugurovala na FMK UCM v Trnave, kde jej bol udelený titul vysokoškolský profesor v študijnom odbore 3.2.3 masmediálne štúdiá. Je osoba nesúca hlavnú zodpovednosť za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu marketingová komunikácia vo všetkých troch stupňoch štúdia.

Odborne sa venuje marketingu, marketingovej komunikácii, marketingovým a komunikačným stratégiám, analýzam trhu a spotrebiteľskému správaniu s dôrazom na hodnotovú orientáciu spotrebiteľa v rámci generačných skupín, ako aj na environmentálne správanie spotrebiteľov v obchode. Na tieto oblasti orientuje aj svoju vedeckú, výskumnú a publikačnú činnosť. Bola riešiteľkou a spoluriešiteľkou viacerých medzinárodných a domácich vedeckých projektov, autorkou a spoluautorkou vedeckých monografií, vysokoškolských učebníc, skrípt a mnohých publikácií v domácich a zahraničných časopisoch a zborníkoch, indexovaných aj v medzinárodných databázach. Od roku 2010 bola členkou odborovej komisie pre doktorandské štúdium a školiteľkou v študijnom odbore 3.2.3 masmediálne štúdiá, v súčasnosti v študijnom odbore mediálne a komunikačné štúdiá. Od roku 2005 bola a v súčasnosti je členkou odborovej komisie pre doktorandské štúdium a školiteľkou v študijnom odbore ekonómia a manažment na Fakulte PEDAS ŽU v Žiline. Buduje si svoju vedeckú školu, v ktorej vytvára pre svojich doktorandov podmienky pre ich úspešné ukončenie štúdia s možnosťou využitia ich potenciálu.

Oblasti záujmu: marketing, marketingové stratégie, marketingové analýzy, marketingová komunikácia, psychológia a sociológia trhu, spotrebiteľské správanie na B2B a B2C trhoch, hodnota zákazníka, výskum trhového prostredia, skúmanie environmentálnej problematiky z pohľadu cirkulárnej ekonomiky a marketingovej komunikácie v jej procesoch.

 

Publikácie

AAA Vedecké monografie vydané v zahraničných vydavateľstvách

Retail Marketing Communication and the Consumer Behaviour of Selected Generations / Alena Kusá, Tomáš Fašiang, Daniela Kollárová. - 1. vyd. - Oxford : Peter Lang, 2022. - Publikácia je indexovaná v databáze Scopus. Kategória do roku 2021 AAA. - 192 s. [9,64AH]. - ISBN 978-1-80079-855-7.

AAB  Vedecké monografie vydané v domácich vydavateľstvách

Marketingová komunikácia v kontexte hodnôt a nákupného správania generácie 50+ / Kusá, Alena - Grešková, Petra ; recenzenti: Anna Zaušková, Zdenka Musová, Ladislav Mura. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Fakulta masmediálnej komunikácie, 2016. - 118 s. - ISBN 978-80-8105-843-1.

ACB Vysokoškolské učebnice vydané v domácich vydavateľstvách

Marketingové analýzy a stratégie / Alena Kusá, Veronika Pizano. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Fakulta masmediálnej komunikácie, 2011. - 196 s. - ISBN 978-80-8105-239-2.

V2 Vedecký výstup publikačnej činnosti ako časť editovanej knihy alebo zborníka – kapitola, príspevok, abstrakt, abstrakt z podujatia, poster z podujatia, príspevok z podujatia

Marketing analysis of the mobile communications market in the Czech Republic / Alena Kusá, Ladislav Pátík, 2022. - Kategória do roku 2021 AFD.
In: Marketing Identity. Metaverse is the new Universe : Conference Proceedings from the International Scientific Conference : Conference Proceedings from the International Scientific Conference / editors: Monika Prostináková Hossová, Martin Graca, Martin Solík. - 1. vyd. - Trnava : Fakulta masmediálnej komunikácie, 2022. - ISBN 978-80-572-0297-4 (online). - ISSN 2729-7527 (online), s. 472-485 [online].

Challenges and opportunities of AI in individual marketing communication tools / Alena Kusá, Jana Galera Matúšová, Ladislav Pátík, 2023. - Kategória do roku 2021 AFD. DOI DOI 10.34135/mmidentity-2023-26.
In: Marketing Identity : AI - The Future of Today : AI - The Future of Today / editors: Monika Prostináková Hossová, Matej Martovič, Martin Solík. - 1. vyd. - Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2023. - ISBN 978-80-572-0415-2 (online). - ISSN 2729-7527 (online), s. 259-268 [online].

e-Government as a SMART tool for communication with citizens / Lenka Labudová, Denisa Jánošová, Alena Kusá, 2022. - Kategória do roku 2021 AFD.
In: Globalization and its socio-economic consequences : 22th international scientific conference : 22th international scientific conference / Tomas Kliestik. - 1. vyd. - Žilina : Žilinská univerzita v Žiline, 2022. - ISBN 978-80-8154-332-6 (online), s. 829-836 [online].

Capturing Attention: Investigating the Impact of AI-Generated and Photographer-Captured Product Photos through Neuromarketing / Alena Kusá, Patrícia Beličková ; reviewers: Róbert Štefko, Ľudovít Nastišin, 2023. - Kategória do roku 2021 AFD.
In: Economics, management & business 2023: contemporary issues, insights and new challenges : VIII. international scientific conference : 8. international scientific conference / Róbert Štefko, Richard Fedorko, Eva Benková (Eds.). - 1. vyd. - Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2023. - ISBN 978-80-555-3215-8 (online), s. 573-579 [USB-key

ADM Vedecké práce v zahraničných časopisoch registrovaných v databázach Web of Science alebo SCOPUS

Effect of marketing communication on consumer preferences and purchasing decisions / Alena Kusá, Anna Zaušková, Ľudmila Čábyová, 2020.
In: AD ALTA : Journal of Interdisciplinary Research. - ISSN 1804-7890, Roč. 10, č. 1 (2020), s. 150-155.

ECO-ECO Recycling Models and Application of their Principles into the Circular Economy / Alena Kusá ... [et al.], 2020.
In: Acta Polytechnica Hungarica. - ISSN 1785-8860, Roč. 17, č. 9 (2020), s. 85-107.

Communication as a Part of Identity of Sustainable Subjects in Fashion / Alena Kusá, Marianna Urmínová, 2020. DOI 10.3390/jrfm13120305.
In: Journal of Risk and Financial Management. - ISSN 1911-8066, Roč. 13, č. 12 (2020), s. 305-320.

Changes in corporate strategies and consumer behavior caused by Covid-19 affecting marketing communications and their tools / Alena Kusá, Ladislav Pátík, 2021.
In: AD ALTA : Journal of Interdisciplinary Research. - ISSN 1804-7890, Roč. 11, č. 1 (2021), s. 231-238.

Testing of Standardized Advertising Slogans Within the Marketing Communication of Sustainable and Local Foods in Order to Reveal Consumer Preferences / Alena Kusá ... [et al.], 2021. DOI DOI 10.3389/fsufs.2021.703223.
In: Frontiers in Sustainable Food Systems. - ISSN 2571-581X, Roč. 5, č. júl (2021), s. [1-9] [online].

V3 Vedecký výstup publikačnej činnosti z časopisu – abstrakt, článok, abstrakt z podujatia, poster z podujatia, článok z podujatia

Greenwashing and the nature of education in relation to consumer trust in fast fashion marketing communication / Marianna Marko, Alena Kusá, 2023. - Kategória do roku 2021 ADN.
In: Communication Today. - ISSN 1338-130X, Roč. 14, č. 1 (2023), s. 86-99.

The Impact of Visual Product Communication on Customers' Irrational Buying Behaviour / Alena Kusá ... [et al.], 2023. - Kategória do roku 2021 ADN. DOI 10.34135/ejmap-23-02-06.
In: European Journal of Media, Art and Photography. - ISSN 1339-4940, Roč. 11, č. 2 (2023), s. 106-115.

Entity's Communication Strategy in the Selected Segment Targeted at Gen / Alena Kusá, Jana Galera Matúšová, Ladislav Pátík, 2024. - Kategória do roku 2021 ADE. DOI 10.11114/smc.v12i2.6807.
In: Studies in Media and Communication. - ISSN 2325-8071, Roč. 12, č. 2 (2024), s. 215-226.

ADN Vedecké práce v domácich časopisoch registrovaných v databázach Web of Science alebo SCOPUS

Visual Identity of Universities: Logo as a visual symbol of university / Ľudmila Čábyová ... [et al.], 2020.
In: ejmap : European Journal of Media, Art & Photography. - ISSN 1339-4940, Roč. 8, č. 1 (2020), s. 96-105.

AFC  Publikované príspevky na zahraničných vedeckých konferenciách

Ethic vs. Business, Religion vs. Task / Kusá, Alena - Danechová, Zuzana - Findra, Stanislav, 2016. - Príspevok je indexovaný v databáze Web of Science. - Popis urobený: 28. 1. 2016.
In: ICASSR 2015 : 3rd International Conference on Applied Social Science Research : May 22-23, 2015 Beijing, China / edited by: Li Chen. - Paris : Atlantis Press, 2016. - (Advances in Intelligent Systems Research, ISSN 1951-6851 ; vol. 105). - ISBN 978-94-6252-148-3, S. 256-259 [online].

Analýza potenciálu Košického a Prešovského samosprávneho kraja vo vybraných oblastiach / Kusá, Alena - Piatrov, Igor = Potential analysis of Košice and Prešov self-governing region in selected areas, 2017.
In: Communication Towards the Prosperity of the Slovakia-Ukraine Cross-Border Region (COPESU) : Conference Proceedings from International Scientific Conference 7th April 2017 Uzhhorod National University Ukraine / editor: Svetlana Pakhomova ; reviewers: Lesia Budnikovová, Jaroslav Džoganík. - Uzhhorod : Uzhhorod National University, 2017. - ISBN 978-617-7333-36-3, S. 175-185.

AFD  Publikované príspevky na domácich vedeckých konferenciách

Value orientation in relation to consumer subsegments of generation 50+ in global environment / Grešková, Petra - Kusá, Alena, 2016. - Príspevok je indexovaný v databáze Web of Science. Abstrakt príspevku je uverejnený v zborníku Globalization and its Socio-Economic Consequences : Book of Abstracts.
In: Globalization and Its Socio-Economic Consequences : 16th International Scientific Conference : Proceedings / edited by Tomas Kliestik ; reviewed by Viera Bartosova, Jaroslav Belas. - Zilina : ZU - University of Zilina, 2016. - ISBN 978-80-8154-191-9, S. 532-539.

Education as one of key factors affecting environmental consumer behaviour in sustainable fashion / Alena Kusá, Marianna Urmínová, 2021.
In: Marketing Identity : New changes, new challenges : Conference Proceedings from the International Scientific Conference 9th November 2021 online : New changes, new challenges : Conference Proceedings from the International Scientific Conference 9th November 2021 online / editors: Ľudmila Čábyová, Zuzana Bezáková, Adam Madleňák. - 1. vyd. - Trnava : Fakulta masmediálnej komunikácie, 2021. - ISBN 978-80-572-0220-2, s. 691-701.

Current trends in marketing communication due to changes in consumer behavior Generetion Z / Alena Kusá, Ladislav Pátík, 2021.
In: Marketing Identity : New changes, new challenges : Conference Proceedings from the International Scientific Conference 9th November 2021 online : New changes, new challenges : Conference Proceedings from the International Scientific Conference 9th November 2021 online / editors: Ľudmila Čábyová, Zuzana Bezáková, Adam Madleňák. - 1. vyd. - Trnava : Fakulta masmediálnej komunikácie, 2021. - ISBN 978-80-572-0220-2, s. 435-447

P2 Pedagogický výstup publikačnej činnosti ako časť učebnice alebo skripta – kapitola

Spotrebiteľské správanie generácií / Alena Kusá, 2023. - Kategória do roku 2021 ACD.
In: Spotrebiteľ a spotrebiteľské správanie / editori: Alena Kusá, Dáša Franić ; recenzenti: Erika Loučanová, Margaréta Nadányiová. - 1. vyd. - Bratislava : Letra Edu, 2023. - ISBN 978-80-69021-07-5, s. 59-87 [print].

Predmety

  • marketingové stratégie I., II. - 2. Bc. MARK (D, EXT)
  • spotrebiteľské správanie - 2. Bc. MARK
  • marketingové komunikačné stratégie I., II. - 1. Mgr. MARK (EXT)
  • výskum spotrebiteľa a spotrebiteľské teórie - PhD. MARK
  • Projekty

  • KEGA: Vytvorenie interaktívneho multimediálneho študijného materiálu pre študijný program marketingová komunikácia (2024 – 2026 ).
  • VEGA: Význam interakčných väzieb ovplyvňujúcich nákupný rozhodovací proces vybraného spotrebiteľského segmentu v kontexte identifikácie kľúčových komunikačných a výkonnostných metrík B2C trhu (2024 – 2026).
  • Cestovná mapa digitálnej platformy zabezpečujúcej AI (Artificial Intelligence) automatizáciu rozhodovacích procesov v oblasti komunikačnej stratégie (2023 – 2027).
  • Medzinárodný projekt V4 (visegrad fund) F22110036 - Possibilities and barriers for Industry 4.0 implementation in SMEs in V4 countries and Serbia (2021 - 2022).
  • VEGA: Zmena preferencií v nákupnom správaní spotrebiteľov v kontexte dynamiky vývoja nástrojov marketingovej komunikácie (2021 - 2023).
  • Medzinárodný projekt OECD, EK a MŽP SR: Preparation of Circular Economy Roadmap for the Slovak Republic - Príprava cestovnej mapy pre obehové hospodárstvo na Slovensku (2020 - 2022).
  • VEGA: Aspekty marketingovej komunikácie v manažérskych procesoch kruhovej ekonomiky (2018 – 2020).
  • Členstvá

  • Členka Vedeckej rady FMK a Vedeckej rady UCM,
  • členka Vedeckých výborových konferencií,
  • členka medzinárodných profesijných organizácií – POPAI Central Europe,
  • členka Českej Marketingovej Spoločnosti,
  • členka European Social Marketing Association,
  • členka Polish Communication Association, Polskie Towarzystwo Komunikacij Spolocznej,
  • členka Rady pre študijný program marketingová komunikácia,
  • členka AR UNIZA pre posudzovanie ŠP so štandardami SAAVŠ, Žilinská univerzita v Žiline,
  • členka ESMA European Social Marketing Association - medzinárodná organizácia ESMA,
  • členka hodnotenia projektov Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied (VEGA),
  • členka hodnotenia projektov Kultúrna a edukačná grantová agentúra Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (KEGA),
  • členka inauguračných a habilitačných konaní.
  • Pobyty

  • Ambis Vysoká škola Praha, 2024
  • University of Economie Katowice - prednáškový pobyt, spoločný výskum, 2023
  • University of Economie Katowice - prednáškový pobyt, spoločný výskum, 2022
  • University of Economie Katowice, Katowice, Poľsko, 2018
  • Oznamy