Zápisky z TVaT 2018, časť 2. : Dávajte ľuďom hodnoty, 100-krát sa vám vrátia

Jeden z dní TVaT 2018 bol venovaný tematickému celku z oblasti hier, technológií a  herného priemyslu.

Prednáškový deň sa začal s Michalom Ferkom z Butterfly Effect. Študentom prišiel porozprávať o tom, ako spojiť kreatívne, technologické, biznisové myslenie a naštartovať tak digitálnu edukáciu a pokryť potreby digitálnych biznisov na Slovensku.

Zároveň nám predstavil program Butterfly Effect, ktorý je ideálnou šancou pre študentov ako naštartovať svoju kariéru s vlastným biznisom.

,,Slovensko potrebuje ľudí s technickým a biznis myslením, ktorí sú schopní medzi sebou spolupracovať.‘‘

Butterfly Effect je skvelá príležitosť, kde si má študent možnosť vyskúšať prácu s mentormi, ktorí majú bohaté skúsenosti. Kto sa môže dostať do Butterfly Effectu? Každý, kto už má nejaké skúsenosti či už ako programátor, grafik, alebo ilustrátor. Slovensko potrebuje ľudí s technickým a biznis myslením, ktorí sú schopní medzi sebou spolupracovať.

Cieľom je vybudovať platformu, kde sa digitálne firmy delia o know-how s mladými ľuďmi. Mladí ľudia by mali mať inovatívne myslenie, ktoré prinesie našej spoločnosti lepšiu budúcnosť.

Zvuk ako súčasť videohier

O zvuku, ktorý je nevyhnutnou súčasťou multimediálnych obsahov nám porozprával Ján
Kadanec z Grand Beats Production. S hudbou sa najčastejšie stretávame v reklame, filme a vo videohrách. ,,Zvuk je sféra, ktorá podporuje celý vizuál.‘‘

Hudba je silným nástrojom na vyvolanie emócií. Vytvoriť hudobný podklad ku konkrétnemu produktu nie je vôbec ľahké. Reklama, filmy či videohry majú svoj vlastný dejový vývin. Jednotlivé stupne hudby sa menia v závislosti od toho, čo je aktuálnosťou diania – prostredie, rôzne momenty, zmena emócií, charaktery postáv a pod. Netreba zabúdať na to, že aj hudba má svoju cieľovú skupinu.

Herný priemysel na Slovensku

Kam smeruje slovenský herný priemysel? Marián Ferko z Bohemia Interactive v tom má jasno. Herný priemysel vo svete sa uberá náramne rýchlym smerom. Každým rokov vznikne nespočetné množstvo hier. Hry vo svojej podstate dokážu robiť krásne veci.
,,Hry nemusia byť len o zábave, ale môžu byť z veľkej časti aj o výučbe.‘‘

Ak pomyslíme na pojem hra, väčšinou si s tým spojíme veci ako hazard, automaty, závislosť a podobne. To však ale nie je pravda. Súčasný herný trh ponúka omnoho viac než len nejakú voľnočasovú zábavu. Virtuálna realita či zapojenie hier do vzdelávacieho procesu sú pokrokmi, ktoré ešte nie sú síce plne využívané, no vďaka technologickému a spoločenskému pokroku sa to postupne stáva realitou.

Marián hovorí, že pokiaľ ide o spracovanie hier v budúcnosti, práve virtuálna realita zohrá najdôležitejšiu úlohu v tom, že už nespoznáme rozdiel medzi realitou a grafickým spracovaním.

Peniaze nie sú všetko

Michaela Dvořáková z Beat Games hovorila o tom, ako sa dá robiť svetový marketing
s takmer nulovým budgetom:

  • Strážte si svoj branding pretože kvalitná hra bez brandingu nemá šancu uspieť. Je to záležitosť, bez ktorej sa ďalej nepohnete.
  • Dajte ľuďom možnosť spoznať vás, povedzte im svoj príbeh, vybudujte si komunitu.
  • Vyberajte si len tých, s ktorými chcete spolupracovať dlhodobo. Ak premýšľate nad spoluprácami, vyberajte správne. Veľké spolupráce vás môžu síce zviditeľniť, no taktiež vám môžu uškodiť, pokiaľ je nastavená zlá stratégia.
  • Odlíšte svoj štýl komunikácie, dajte ju dokopy tak, aby to vyhovovalo obom stranám, buďte v komunikácii niečím výnimoční, no zároveň úprimní.
  • Nebojte sa ukázať, na čom pracujete Ľudia majú radi dianie v zákulisí, ocenia to, na čom pracujete. Ukážte im to prostredníctvom vašich komunikačných kanálov.
  • Pokiaľ si nie ste istí, nič nesľubujte. Všeci sme len ľudia a ani technológia nie je bezchybná.
  • Pokiaľ sa vyskytnú nejaké problémy s vaším projektom, nebojte sa to oznámiť verejnosti. Úprimnosť je vždy viac než prázdne slová.

Virál niekedy skončí, potom musíte pracovať s tým, čo máte Žiadny virál nie je nekonečný, všetko je len otázkou času. To však neznamená, že váš úspech musí skončiť, práve naopak. Vtedy sa začína ďalší boj, ďalšie budovanie obsahu, ktorý máte. Buďte súčasťou komunity. Zaujímajte sa o dianie vo vašom odbore. Komunikujte o vašej práci s odborníkmi a kolegami, získate tým cenné rady.

Najúspešnejší festival v ČR

Matrin Vaňo z Mind Maze nám porozprával o tom, ako sa im podarilo s festivalom
Junktown dosiahnuť ohromný úspech. Čo to vlastne Junktown je? Ide o festival, ktorý je
určený všetkým milovníkom postapokalyptického žánru, teda hier, filmových a komixových postáv. Festival Junktown má 4 – ročnú tradíciu s bohatým programom (koncerty, premietanie filmov, prednášky, súťaže o najlepšie kostýmy, výstavy, gastronómia, bojové arény a pod.). Festivalu sa zúčastňujú nielen domáci, ale aj zahraniční záujemcovia.

Pre každý veľký event je dôležitá spokojnosť zákazníka. Dotazníky sú dnes už klišé, no
vďaka nim organizátori môžu plánovať svoje ďalšie stratégie. Pre Junktown je spokojnosť
účastníkov kľúčová, nebyť toho, festival by nemal budúcnosť. Ponaučenie? Čokoľvek
organizujete, čokoľvek idete budovať, vždy premýšľajte nad tým, či to zaujme verejnosť a kvôli čomu by to malo ľudí zaujať – dajte tomu hodnotu.

Čitaj ďalej:

Text: Matej Mikula
Foto: Jakub Kovalík