Zápisky z TVaT 2018, časť 3. : O podcastoch, tajných agentoch a hľadaní pravdy

Tohtoročný Týždeň vedy a techniky vyvrcholil štvrtým dňom venovaným médiám. V priestoroch fakulty sme preto mali možnosť privítať odborníkov z praxe, ktorísa so študentmi podelili o novinky z bradže, osobné skúsenosti a zaujímavé postrehy, ktoré si v nasledujúcom článku zrekapitulujeme.

Posledným tematickým celkom Týždňa vedy a techniky 2018 boli médiá. V oblasti médií sa neustále objavujú situácie a trendy, ktoré si zaslúžia svoju pozornosť. O jednom zo súčasných trendov mediálnych obsahov nám porozprávali Tomáš Prokopčák a Dávid Tvrdoň z denníka SME.sk. 

Fakt, že ľudia v dnešnej dobe uprednostňujú viac články publikované online než v printe, je všetkým dobre známe. Ale čo obsah v podobe podcastov? A čo to vlastne podcasty sú? Asi najjednoduchším vysvetlením je, že ide o zvukový záznam na internete na vopred zvolenú tému.

,,Rozhoduje hlavne príbeh, ktorý bude niekoho zaujímať.‘‘

Trend podcastov pôvodne vznikol v zahraničí a postupne sa začal rozširovať aj do iných krajín. Súčasný stav podcastov na Slovensku postupne rastie a čoraz viac sa tento mediálny spôsob tvorby obsahu stáva obľúbenejším. Dnes existuje okolo 40 slovenských podcastov. Denník SME.sk produkuje 7 podcastov a v súčasnosti rozbieha svoju 8. spoluprácu.

Tomáš s Dávidom dodávajú k podcastom to, že nie sú odkázané na časovej dĺžke ani na vysokokvalitnom štúdiu. Rozhoduje hlavne príbeh, ktorý bude niekoho zaujímať, spoľahlivý mikrofón a program na strihanie zvuku. V závere prednášky zaznela veľmi zaujímavá myšlienka – ,,Podcasty sú nové blogy.‘‘

(NE)revolúcia Facebooku

Ďalšou témou mediálneho celku boli Zmeny na Facebooku, o ktorých nám porozprával Filip Struhárik z Denníka N. Najväčšou zmenou, ktorou Facebook za posledný rok prešiel, bola (chválabohu krátkodobá) zmena feedu (prieskumníka). Facebook v podstate rozdelil klasický feed noviniek na dve časti – News Feed a Explore Feed. V News Feede sa začali zobrazovať reklamy, príspevky zo skupín a najmä od priateľov, čo bolo vraj primárnym cieľom Facebooku – spájať viac ľudí so svojimi známymi.

,,Pri tvorbe obsahu je lepšie zamerať sa na kvalitu než na kvantitu.‘‘

Ak ste chceli, aby sa váš obsah dostal do tohto feedu, jednoducho ste si museli zaplatiť jeho propagáciu, čo bolo aj veľkou nevýhodou pre marketérov a tvorcov obsahu, ktorí na Facebooku ešte len začínali. Táto situácia nebola problémom najmä pre tých, ktorí už mali so svojím publikom vybudovaný dobrý vzťah a kde užívatelia Facebooku sami navštevovali danú stránku.

V prípade Explore Feedu sa tam zobrazovali klasické príspevky stránok, ktorých ste fanúšikmi. Hoci boli tieto zmeny len dočasné, poukázalo to na jednu zásadnú vec. Tvorcovia obsahu začali vytvárať ešte väčšie množstvo obsahu, len aby boli viditeľní po nových zmenách Facebooku. Bola to však chyba, opak bol pravdou. Pri tvorbe obsahu je lepšie zamerať sa na kvalitu než na kvantitu. V súčasnosti čelí Facebook ešte jednému závažnému problému – Facebook stráca svojich používateľov.

Tajný agent

Na problematiku mediálnych obsahov nadviazal ďalšou prednáškou Jakub Goda, bloger a freelancer. Jakub sa s nami podelil o jednu veľmi zaujímavú skúsenosť. Podarilo sa mu infiltrovať do najčítanejšieho dezinformačného webu Hlavné správy a publikovať na ňom rôzne vymyslené informácie. Prečo vôbec vznikajú dezinformácie a hoaxy? Ako proti nim bojovať? Ako takéto weby a články odhaliť? Toto sú otázky, s ktorými musíme neustále pracovať, a nielen to.

,,Overujte si informácie aj z iných zdrojov a zistite, čo je v skutočnosti pravda.‘‘

V dnešnej dobe musí byť človek obzvlášť obozretný pokiaľ ide o obsahy šírené na internete. Falošné účty na sociálnych sieťach, články bez uvedenia autora a zdrojov, weby, ktoré neustále riešia iba jednu problematiku a ďalšie podobné situácie. To všetko nasvedčuje tomu, že niečo nie je v poriadku a že na danú šírenú správu by sme si mali lepšie posvietiť.

Ako tvoriť web pre mladých?

O tvorbe webového obsahu nám v poobednom bloku porozprávala Zuzka Bodnárová, šéfredaktorka portálu Fici.sme.sk. Mladá generácia potrebuje iný štýl komunikácie než ten, s ktorým sa stretávame v novinách. Mladí potrebujú niečo nové, niečo zaujímavé, to, čo im ponúkajú možnosti internetu. Zuzka poukázala na veci, ktoré sú dôležité pri tvorbe webu pre mladšie publikum. Bohužiaľ, nie vždy sa potrebné zásady dodržiavajú a weby tak strácajú svoju kvalitu.

,,Najdôležitejší bude vždy váš obsah.‘‘

Najdôležitejšou zásadou je to, že treba písať o tom, čo nás baví. Písať o témach, ktoré nás nezaujímajú, nie je dobré. Dôležité sú zaujímavé a aktuálne témy. Prečo o tom chcete vôbec písať? Čo chcete svojím článkom dosiahnuť? Nikoho predsa nebude zaujímať, ak web vypublikuje informáciu spred niekoľkých rokoch a hlavne takú, o ktorej už každý písal. Treba písať stručne, pútavo a s informačnou hodnotou.

Nie je dôležité, či je s článkom spokojný autor, ale či je spokojný čitateľ. Tzv. prvý nástrel nie je dobrou stratégiou. Dajte tomu čas, vráťte sa k článku neskôr, možno zistíte, čo môžete upraviť, doplniť, alebo naopak dať z článku preč, pretože je to zbytočná vec. Nezabúdajte na vizuálnu stránku článku. Obohaťte článok medzititulkami, môžete si v ňom zvýrazniť dôležité myšlienky, doplňte ho obrázkami a podobne. Použiť môžete svoje vlastné fotografie, fotobanky, alebo môžete kontaktovať autorov fotografií a poprosiť ich o povolenie na uverejnenie.

,,Ak budujete web so zámerom rozvíjať tvorivý redakčný tím, 
je dobré premyslieť si, koho v ňom chcete mať.‘‘

Zdroje pri článkoch sú veľmi dôležité, či už ide o obrázky alebo pôvodný zdroj informácie vášho článku. Jednou z ďalších zásad je spomínaný štýl komunikácie. Ak už máte so svojím publikom vybudovaný tón komunikácie, nemeňte ho, čitateľa to môže zmiasť. Dôležitá je aj redakcia webu. Ak budujete web so zámerom rozvíjať tvorivý redakčný tím, je dobré premyslieť si, koho tam chcete mať. Jeden skúsený interný redaktor môže spraviť viac práce než niekoľko externých redaktorov.

Diskusiu o budúcnosti investigatívy viedla doktorka Magda Švecová.

Pravda je pre spoločnosť dôležitá

Poslednou časťou mediálneho tematického dňa bola panelová diskusia o investigatívnej žurnalistike na Slovensku. Moderátorkou diskusie bola doktorka FMK, Magda Švecová a jej hosťami boli Adam Valček zo SME.skMarek Vagovič z Aktuality.sk. Hlavnou otázkou diskusie bolo, či Slovákov zaujíma investigatíva aj 9 mesiacov po vražde novinára. Z vyjadrení oboch novinárov vyplynulo, že záujem Slovákov o dianie na Slovensku nepoklesol, ba práve naopak. Udalosti vytrhli ľudí zo snenia a prinútili ich k mobilizácii a dožadovania sa pravdy a spravodlivosti.

Čitaj ďalej:

Text: Matej Mikula
Foto: Jakub Kovalík