uemlá inteligencia vo vzdelávaní

Umelá inteligencia má veľký potenciál významne zasiahnuť do vzdelávania. Nahradí učiteľov?

Odkedy sa ChatGPT objavil, využívam ho takmer každý deň, prezradil prodekan Murár.

Ako zistiť, či bola študentská práca napísaná umelou inteligenciou? Ako ju vie v praxi využiť učiteľ aj študent? A aké sú jej úskalia? Na tieto a mnohé ďalšie otázky odpovedal v rozhovore pre SME Peter Murár, prodekan pre rozvoj a vzťahy s verejnosťou.


Ako by ste laikovi vysvetlili, čo je ChatGPT? Čo dokáže vyriešiť a čo je ešte stále sci-fi?

Existuje veľa druhov umelej inteligencie. Chat GPT je jazykový model, ktorý dokáže s človekom komunikovať takým spôsobom, ako keby mu odpovedal iný živý človek.

Zároveň vie veľmi dobre pracovať s písaným textom. Ak mu dáte preštudovať nejakú kapitolu z knihy či článok, dokáže z nich vytiahnuť informáciu, ktorú si vypýtate. Vie zachytiť esenciu nahodeného textu a aj preformulovať, predĺžiť či skrátiť ho do podoby, ktorú si vyžiadate, pričom vie zachovať jeho vlastnosti.

Dokáže tiež vytvoriť otázky, ktorými skontrolujeme, či mu človek, ktorý bude čítať daný text, porozumel. Sám som to vyskúšal.

Študentom som dal preštudovať podklady mojej prednášky a do programu som napísal: „Vymysli mi tri otázky na porozumenie daného textu. Nechcem, aby si sa pýtal na veci, ktoré sú v texte explicitne spomenuté, ale na to, čo z toho vyplýva.“

Chcel som dosiahnuť, aby študenti premýšľali a nehľadali konkrétnu informáciu, ktorá je v otázke. Toto ChatGPT bezproblémovo zvláda.

Vie aj napísať verše v štýle umelca, ktorého si preštudoval, keď ho trénovali. Napíše aj príbeh. Experimentoval som s ním aj tak, že som mu dal napísať vtipy na určitú tému, čo tiež zvládol. Aj keď z desiatich bol vtipný jeden či dva.

Čo teda nedokáže?

Nevie prekročiť hranicu beletrizácie. Keď sme robili dotazníkový prieskum s otvorenými otázkami, tak z neho dokázal vyčítať a identifikovať, o čom tých 300 respondentov hovorilo a aké témy sa opakovali. Nedokázal ich však kvantifikovať, teda uviesť koľkokrát sa opakujú.

Je to čiastočná pomoc pri interpretácii, lebo vie zachytiť, o čom sa v texte píše, ale nedá sa na to spoľahnúť do tej miery, že budeme vedieť, čo študenti chceli najčastejšie. Ide však o moju skúsenosť, možno niekto iný vie položiť danú otázku sofistikovanejšie, aby sa k odpovedi dopátral.

Pred nejakým časom robili programu problémy matematické úlohy. No pokiaľ viem, už na tom OpenAI (spoločnosť, ktorá ChatGPT vyvinula, pozn. red.) zapracovala.

Zachytila som, že niektorí tieto jazykové modely využívajú na vytvorenie týždenného jedálneho lístka či odporúčania na tréning. Používate ChatGPT okrem školy aj v bežnom živote?

Áno, odkedy sa objavil, využívam ho takmer každý deň. Vie byť nápomocný mnohorakým spôsobom. No opäť, musím byť opatrný.

Keď som sa vrátil zo zahraničnej cesty, zo zaujímavosti som sa ho opýtal, čo by mi v tejto destinácii ako turistovi odporučil navštíviť. Vypísal zhruba desať až dvanásť miest, no v niektorých odpovediach si vymyslel atrakciu, ktorá v skutočnosti neexistuje.

On totiž na základe pravdepodobnosti odhaduje, aké slovo by malo nasledovať po slove, ktoré práve napísal.

Preto je schopný vymyslieť a napísať, že: „V tomto prímorskom letovisku choďte na mestskú vežu. Je z nej nádherný výhľad.“ A to napriek tomu, že na danom mieste žiadna takáto veža neexistuje.

Celý rozhovor nájdete na https://tech.sme.sk/c/23173532/aka-je-buducnost-chatgpt-rozhovor.html.