o tiktoku

Hoaxy o vojne na Ukrajine ubližujú aj cez TikTok, hovorí odborníčka na sociálne siete a absolventka FMK Tisoňová

Regulácia nevhodného obsahu na TikToku je zatiaľ veľmi slabá. V kombinácii so zanedbávanou mediálnou výchovou môže predstavovať riziko nielen pre deti.

Terčmi šikanovania sú aj mentálne zaostalí ľudia. Mária Tisoňová, absolventka FMK a zároveň marketérka agentúry Triad, si na druhej strane myslí, že značky by nemali podceňovať reklamu v tejto aplikácii. Silu sociálnej siete vidí v nadštandardnom organickom dosahu a vo vplyve na Facebook a Instagram, ktoré sú nútené meniť sa podľa nej, aby nezaostávali.

Štatistiky o slovenskom a českom publiku sociálnych médií prezrádzajú, že na TikToku je až 41 percent Slovákov do 30 rokov. Prevažne ide o ľudí vo veku 16 – 24 rokov. Oplatí sa používať TikTok aj značkám, ktoré primárne necielia na túto skupinu ľudí?

Áno, lebo aj táto cieľová skupina starne. O pár rokov sa stanú ich potenciálnymi klientmi a budú ich už poznať.

Nevôľa využívať TikTok v niektorých prípadoch možno pramení aj z negatívnych skúseností, ktoré sa dnes so sociálnymi sieťami spájajú. Na Facebooku sa šíria dezinformácie a nenávisť, Instagram často prezentuje skreslenú realitu nepriaznivú pre fyzické či psychické zdravie. Aké negatívne vplyvy vnímate na TikToku?

Nepravdivé informácie a hoaxy neobchádzajú ani túto sociálnu sieť. Príkladom je vojna na Ukrajine. Tvorcovia, ktorí chceli úmyselne zavádzať alebo rýchlo získať sledovateľov, publikovali zábery historických záznamov či záberov z filmov. Vydávali ich za autentické snímky z priebehu vojny.

Problémom je tiež zosmiešňovanie niektorých tvorcov. Nejde o bodyshaming, ako napríklad na Instagrame, ale o vysmievanie sa z mentálne zaostalých osôb alebo detí. Čoraz viac si ich totiž zakladá profily a streamuje. Páči sa im, že ich používatelia sledujú, no neuvedomujú si, za akým účelom. Predpokladám, že šikana na TikToku bude ešte veľkou témou.

Existuje regulácia?

Zatiaľ iba slabá. Nepravdivé či nevhodné videá a komentáre možno nahlásiť. Avšak s príspevkami alebo živým vysielaním, ktoré je vo svojej podstate nevinné, no slúži ako predmet výsmechu, sa zatiaľ nedá veľa urobiť.

Je to podobné ako napríklad so sériou YouTube videí pod názvom Hviezdy slovenského internetu. Tiež si robia srandu z obyčajných ľudí a tieto videá visia na sociálnej sieti roky. Obete zosmiešňovania na TikToku navyše tento obsah často publikujú samé.

» Celý rozhovor si môžete prečítať na webe denníka SME.

» Odporúčame aj ďalší rozhovor s Máriou Tisoňovou, v ktorom objasňuje, v čom spočíval neuromarketingový výskum, ktorý realizovala v rámci diplomovej práce.

Zdroj titulnej foto: Šimona Tomková