CEEGS 2017: Kto sa hrá, nehnevá

Pripomenuli si bohaté dejiny hier. Čoraz populárnejšie retro hry sa stali hlavnou témou konferencie Central and Eastern European Game Studies (CEEGS), ktorú posledný septembrový víkend organizovala Fakulta masmediálnej komunikácie UCM. Odborníci z celého sveta diskutovali o aktuálnej téme: život a životnosť digitálnych hier.

CEEGS je jedinečná platforma pre herné štúdiá, ktorá spája názory a skúsenosti odborníkov z celého sveta. Tento ročník bol rekordný, keďže sa v Trnave stretli zástupcovia celkovo pätnástich krajín, vrátane Austrálie, Veľkej Británie, Brazílie či Nemecka.

Na konferencii sa zúčastnilo 70 odborníkov, ktorí v panelových diskusiách prinášali svoje postrehy. Prvý deň sa konali  workshopy. Jeden z nich pod vedením Jaroslava Švelcha z Bergenskej Univerzity v Nórsku a Daniela Vellu z Maltskej univerzity bol zameraný na problematiku príšer v hrách. Venovali sa ich popularite v rámci média, estetike či psychologickému významu. Pri druhom workshope si mnohí nepochybne zaspomínali na mladosť. Pod vedením Silvestra Bučeka z Fakulty masmediálnej komunikácie v Trnave a Tomasza Majkowskeho z Krakovskej univerzity porovnávali podobnosti a rozdiely trhov s hrami počas transformačných období v krajinách bývalého východného bloku.

Druhý deň konferencie publikum zaujala Melanie Swalwell z Melbournskej univerzity svojou prednáškou o entuziastoch vyvíjajúcich hry pre dávno zabudnuté platformy. Za zmienku nepochybne stojí aj prezentácia jedného zo zakladateľov odboru herných štúdií Espena Aarsetha z Kodanskej univerzity, ktorý poukázal na náhodnosť súčasných herných kategorizácií. Táto téma podnietila vášnivú diskusiu.

Sobota patrila jednému z najvýznamnejších hostí. Autor publikácie Replay: The Ultimate History of Video Games, novinár Tristan Donovan z Veľkej Británie účastníkom predstavil, čo mu dalo písanie práce, ktorú držal v ruke každý herný historik. Konferenciu uzavrel Maroš Brojo, kurátor prvej muzeologickej výstavy slovenských hier Piráti a Pionieri, ktorý  rozprával o tom, čo sa naučil pri praktickom zachovávaní herných artefaktov. Samozrejme nemohla chýbať ani nikdy nekončiaca diskusia o rozdieloch medzi emulovanými a originálnymi hrami.

S konferenciou sa účastníci rozlúčili na afterparty, na ktorej si vypočuli, ako inak, beaty starých počítačových hier. Tie naživo zmixovalo poľské duo z Krakova YERZMYEY&PINOKIO.

CEEGS je konferencia zameraná na herné štúdiá, pričom sa každý rok koná na inej univerzite v strednej alebo východnej Európe. Práve štvrtý ročník si zobrali pod patronát pedagógovia a vedeckí pracovníci z FMK UCM v Trnave, ktorí vyučujú na odbore teória digitálnych hier, ktorý je jediný svojho druhu na Slovensku. Ďalší ročník konferencie CEEGS sa bude konať na jeseň 2018. Miesto konania ešte nie je známe, ale organizátori by podľa vlastných slov radi zamierili viac na východ.